Enkäten omfattar bilar som nyregistre- rats mellan oktober 2003 – mars 2004. Den besvarades av 12.154 nybilsägare som hade kört sina bilar under ett år. Allra sämst betyg fick Renault Mégane.
-Generellt blir bilarna allt bättre och felen färre, säger Motormännens tekniske chef Terje Eklund. Tidigare var det ofta bromsar och kopplingar som låg bakom dåliga betyg. I dag är det oftast elektroniken som krånglar.
Oljeläckage
Vanliga fel på svensktillverkade bilar är att Volvo V70/C70 har skramlande inredningsdetaljer, oljeläckage och missljud i motorn. Volvo S60 har elektronikstörningar, gnissel i framvagnen och fukt i baklyktorna.
Hos Saab 9-3 noteras oljeläckage i motorn, problem med startspärrar och falsklarm, medan Saab 9-5 redovisar oljeläckage i motorn, dålig passform i inredningsdetaljer och problem med klimatanläggningen.
Japanska missljud
-De vanligaste felen på japanska bilar är också inredningsdetaljer som lossnar eller missljud från inredningen, men de har nästan aldrig några mekaniska fel eller elektronikfel, säger Eklund till TT.
Motormännens kartläggningen visar också att de bilar som tillbringar mest tid i verkstäderna är Renault Mégane, Citroen 3, Audi A 6 och BMW 5-serie. Det beror både på felens art och kapaciteten på verkstadssidan.
Bäst och sämst
Minst antal fel per 100 bilar:
Toyota Yaris 42,
Toyota RAV 4 42,
Mazda 6 46,
Nissan Micra 47,
Toyota Corolla 48,
Opel Astra 52,
Volvo S 80 53,
Hyundai Santa Fe 56,
BMW 3-serie 56,
Audi A 4 58.
Störst antal fel per 100 bilar:
Renault Mégane 116,
Peugeot 307 107,
Citroen C 3 103,
Peugeot 406 100,
Ford Focus 100,
Citroen C 5 97,
Ford Mondeo 94,
Peugeot 206 92,
VW Golf 85,
VW Polo 82