På många offentliga toaletter behövs en mobil istället för mynt numera. Foto: SVT

Mobil är nödvändigt för de nödiga

Uppdaterad
Publicerad

Ny teknik komplicerar tillvaron för en del, till exempel vid toalettbesök.

Nu krävs mobilbetalning istället för med mynt på många toaletter, något som retar upp en del.

– Vilka idiotier det är, säger Kerstin Lundin vid Flemingsbergs station söder om Stockholm.

Offentligatoaletter på de flesta av våra större järnvägsstationer går bara att komma in imed hjälp av mobilen.

Jernhusen,som driver stationerna, tycker att resenärernas liv underlättas när man inte längrebehöver ha femkronor i fickan.

– Allauppskattar kanske inte systemet, men reaktioner hittills tyder på att folk ändåär nöjda, säger Erik Pauldin, som är ansvarig för public affairs på Jernhusen, och fortsätter:

– Vi gördet här för att underlätta för resenärerna, men om det inte fungerar så är detklart att vi byter teknik.

Missnöjda kunder

Men LottaForsberg är inte så nöjd med systemet. Hon vill in på toaletten på Flemingsbergsstation med det snaraste men hon får ett meddelande om att hennes betalninginte kan genomföras, kanske beroende på lågt saldo.

– Men jaghar ju precis fyllt på telefonen med 250 spänn, säger Lotta Forsbergsammanbitet.

ÄvenKerstin Lundin är missnöjd:

– Om man ärakut nödig, ska man då börja leta efter mobilen. Vilka idiotier det är, sägerKerstin.

Blir dyrt att hjälpa

Betalningssystemetpåverkar också Bahi Heido som driver ett kafé alldeles bedvid toaletterna. Hanfår ofta reaktioner från missnöjda resenärer som tror att det är kaféets toa deinte kommer in i.

– Det ärsvårast för gamla människor, ibland öppnar jag åt dem med min egen telefon, detkostar mig tio kronor varje gång, säger Bahi Heido,

– Men detbörjar bli dyrt, så jag ber de också att gå till kinakrogen här bredvid.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.