-Den var jättevacker.
Klänningen var vackert ringad i ryggen och passade hennes figur, tycker Lewenhaupt som också uppskattade att Pär Engsheden valt att låta släpet utgå från kjolen och inte från axlarna på klänningen.
-Nu kunde man se den vackra spetsslöjan, säger Lewenhaupt.
”Väldigt klassisk”
Hon tror att Engsheden har tittat på klassiska aftonklänningar och det man brukar kalla prinsessklänningar.
-Han är väldigt klassisk, gör rena och opyntade klänningar. Och så tar han stor hänsyn till vem han syr klänningen åt.
Ingrid Giertz-Mårtensson, tidigare vd för Svenska moderådet, nu vd för Swedish Vision, tyckte Engsheden hade fångat kronprinsessans personlighet i sin design.
-Enkelhet, renhet och stram perfektionism i pärlvit duchesse, ackompanjerad av en modern mjukhet i de korta ärmarna och den vackra halsskärningen, summerar Giertz-Mårtensson.
Engsheden visade både respekt för traditioner och ett fräscht nytänkande, tyckte Giertz-Mårtensson och pekade på slöjan i brysselspets som burits av mamma Silvia och Victorias fastrar och så de korta ärmarna, som är ett nytt inslag i kungliga brudklänningar.
”För mycket volanger”
Prinsessan Madeleines klänning väckte inte samma begeistring hos Elles redaktionschef Lotta Lewenhaupt.
-Lite för mycket volanger, konstaterar hon.
Men färgvalet var perfekt.
-Det matchar prinsessans ögon.
Drottning Margrethe favorit
Den stora favoriten bland klänningarna var annars den Danmarks drottning Margrethe bar.
-Hon är magnifik. Hon hade en chartreusefärgad sidenklänning. Hon såg verkligen ut som en drottning ska göra.
TT