Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Jessica Rosencrantz (M) och energiminister Khashayar Farmanbar (S) om bristen på laddstolpar. Foto: SVT

Moderaterna om laddbristen: ”Regeringen en bromskloss”

Publicerad

Regeringen satsar för lite på att bygga ut laddinfrastrukturen för elbilar. Det anser Moderaterna efter SVT:s granskning av laddbristen. Men energiministern slår tillbaka.

Efter de senaste två årens elbilsboom har det blivit allt trängre vid de publika ladduttagen. Innan året är slut kommer det att gå omkring 20 laddbara bilar per uttag, att jämföra med sex för fem år sedan, det visar SVT:s sammanställning. Oppositionen är kritisk. Jessica Rosencrantz är moderaternas talesperson i klimatfrågor.

– Vi vill att alla ska köra fossilfritt i framtiden och då vill det ju till att det finns både fossilfri ren el, och laddstolpar så att människor slipper en klump i magen när man letar efter en laddstolpe. Och regeringen har misslyckats med båda, och det är allvarligt. Politiken får inte bli en bromskloss för omställningen.

Rickard Nordin, klimatpolitisk talesperson för Centerpartiet lyfter fram arbetet med att skapa gemensam hemmaladdning.

– Det har hänt väldigt lite den här mandatperioden tycker jag och det stora problemet nu är hemmaladningen för de i samfälligheter och lägenheter. Det handlar om klimatfrågan och om att bli oberoende av rysk olja. Då finns det mer att göra.

Byggt 65000 laddpunkter

Alla partier vill att staten ska vara med och betala för laddstolparna. Det visar vår enkät.

Regeringen satsar på elbilsladdning framförallt genom Klimatklivet och en skatterabatt. Det finns även riktade bidrag för att täcka vita fläckar i glesbygd med snabbladdare. 

Men i den M-KD-SD-budget som riksdagen beslutat om finns enligt oppositionen ökade satsningar på laddinfrastruktur jämfört med regeringens budget.

– I grund och botten har regeringen lagt för lite pengar och inte sett till att korta de tillståndsprocesser som krävs för att få ut pengarna i systemet, säger Jessica Rosencranz (M).

Men energiminister Khashayar Farmanbar (S) slår tillbaka mot oppositionens kritik.

– Jag tror att det är lätt i opposition att alltid bygga upp luftslott. Men de facto har vi byggt 65 000 laddstolpar via Klimatklivet, 10800 av dessa publika. Och jag ser att vi har mycket mer pengar och mycket mer infrastruktur att bygga vidare på. Så jag tror vi är på spåret och kommer jobba ännu fortare.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör bilisterna om de långa köerna vid laddplatser runt om i landet.

Stöd till elbilsladdning

Det är svårt att sätta en sammanställd siffra på hur mycket som satsas på laddinfrastruktur eftersom det görs på flera sätt.

Störst satsningar görs inom programmet Klimatklivet som har ökat över tid. De första åren mellan 2015-2018 avsattes totalt 1,9 miljarder, att jämföra med 2,755 miljarder bara för 2022. Men de bidragen går till mer än bara laddinfrastruktur. Historiskt har klimatklivet från 2015-24 mars 2022 beviljat 663 miljonerna är för åtgärdskategori laddinfrastruktur.

Där ingår dock inte Ladda bilen, som från 2019 är stöd till icke-publika laddningsstationer hos företag, bostadsrättsföreningar eller samfälligheter. Under 2021 betalades det ut totalt 311 miljoner kronor till 3528 mottagare.

Där ingår inte heller Ladda hemma-stödet, som mellan 2018-2020 utgjorde en del av klimatklivets budget. Det gällde installation av hemmaladdning, det som nu ingår i skattereduktion av grön teknik. Under 2021 betalades det ut 37 miljoner för tidigare gjorda åtgärder.

Det finns även andra satsningar.

Stöd för utbyggnad av publika laddstationer för snabbladdning av elfordon ”Vita fläckar-stödet” – 50 mkr per år 2020-2022.

Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter: 1 550 mkr 2022-2023 varav 550 miljoner för 2022.

Skatteavdrag för grön teknik – 50 % för installation av laddningspunkt till elfordon. Beräknas minska skatteintäkterna med 30 miljoner.

Källa: Regeringskansliet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.