Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer säger att ”de allra flesta” är överens om att slöja på barn är ett uttryck för en syn på heder och flickor som bör motverkas. Foto: Stina Stjernkvist / TT

Moderaternas ledning vill utreda slöjförbud i skolan

Uppdaterad
Publicerad

Moderaternas partistyrelse vill se en statlig utredning om ett slöjförbud i grundskola och förskola, rapporterar Dagens Nyheter. Inför partiets stämma i oktober har sex motioner om frågan kommit in.

DN skriver att partistyrelsen nu är positiv till att frågan ska utredas, men att det är en fråga som splittrar partiet.

Partisekreterare Gunnar Strömmer säger till tidningen att ”de allra flesta” är överens om att slöja på barn är ett uttryck för en syn på heder och flickor som bör motverkas.

– Det finns goda argument för att skolan ska vara en frizon där flickor och pojkar behandlas lika, säger han.

Enligt DN vill M-politikerna bakom flera motioner utreda saken för att motverka hedersförtryck.

Ser också svårigheter

På frågan om huruvida M också vill se över ett förbud mot andra religiösa symboler säger Strömmer att det är en av de saker som man måste titta på i en utredning.

– Går det att på ett tydligt sätt avgränsa det till slöjan eller får det vittgående konsekvenser och är vi i så fall beredda att ta de stegen? Det är ett utmärkt exempel på varför detta inte ska hanteras skyndsamt, säger han.

Har debatterats i Malmö

Samtidigt finns det moderata företrädare som tidigare varit emot ett förbud.

Frågan har debatterats i Malmö, efter ett förslag lokalt från Sverigedemokraterna. Det möttes av motstånd från M-toppen Torbjörn Tegnhammar, som menar att ett sådant förbud skulle riskera att flickor hamnar i kläm mellan skolor och föräldrar.

I Staffanstorp, där kommunstyrelsen leds av Moderaterna, finns det redan ett beslut om slöjförbud i skolan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.