Elcyklarna har blivit populära, men det finns risker vid laddning. Flera gånger har det hänt att just laddningen orsakat bränder. Laddas cykeln dessutom inomhus kan det gå riktigt illa.
– I höstas hade vi i Sverige vårt första fall av vätefluoridförgiftning, vilket är en gas som kan komma ut ur batteriet vid brand och är farlig. Mannen som blev drabbad fick ligga i konstgjord koma i tre veckor, säger Tommy Carnebo, brandman på Södertörns brandförsvarsförbund.
Ska få överblick
På Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, är man medveten om problematiken med bränder, men betonar samtidigt att fallen fortfarande är relativt få.
– I och med att det ändå är en ny risk vi får in i samhället så är det viktigt att vi vet hur stort problemet är och vad vi kan göra åt det. Därför försöker vi, tillsammans med fler aktörer, få överblick kring situationen, säger Mattias Strömgren.
Tar saken i egna händer
Men på Södertörns brandförsvarsförbund har man själva tagit tag i att sprida kunskapen om riskerna med laddning av elcyklar.
– Vi håller på att sammanställa ett dokument till våra medlemskommuner där vi ger rekommendationer om vad man ska tänka på vid laddning, säger Tommy Carnebo.
Laddning av elfordon
Södertörns brandförsvarsförbund rekommenderar att laddning av exempelvis elcyklar, truckar, elmotorcyklar eller andra typer av eldrivna fordon utförs:
• Utomhus eller i välventilerade utrymmen
• Brandtekniskt avskilt från boenderum eller utrymningsvägar.
Södertörns brandförsvarsförbund rekommenderar att laddning av mobiltelefoner, bärbara datorer och liknande utförs:
• Under tid då det finns vakna personer i närheten
• På ett behörigt avstånd från brännbart material såsom sängkläder, tygmöbler och papper.
Källa: Södertörns brandförsvarsförbund