Det ska vara mycket fibrer, och mycket gryn. Gärna lite crunchy, så att den blir krispig, säger Annica Wirén när SVT träffar henne framför müslihyllan i en stor livsmedelsaffär i Stockholm.
En bit bort står Rebecca Nilsén.
– Jag skulle inte köpa Start direkt, utan jag vill ha nyttig müsli, med bra saker i, säger hon.
Hundra sorter har testats
Utbudet av musli är stort och det är inte alltid lätt att hålla koll på vad paketen innehåller. Det ser nyttigt ut, men en granskning av 101 müslisorter som gjorts av tidningen Råd&Rön visar att var femte innehåller mer än de max sju procent fett som Livsmedelsverket rekommenderar, och drygt hälften av muslisorterna innehåller mer än de max tio procent socker som rekommenderas.
– En del har ju innehåll som närmar sig godis. Äter du väldigt mycket socker till frukost så blir du fortare hungrig, och kanske sugen på nå´t mindre nyttigt igen på förmiddagen, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket.
Testet visar att 12 sorter har mer än 25 procent socker. Den värsta sockerbomben är Lidls Simply Sumptuous Special Muesli, med 32,5 procent socker. Coop Xtra Crunchy müsli innehåller 30 procent socker, och flera andra välkända sorter, ICA Müsli 45% frukt och Kellogg's Müslix fruit består också av nästan en tredjedel socker.
Coop sticker ut
Coops müsli sticker ut, med fem sorter på listan över de tolv med mest socker i. Coops Müsli Crunchy Yoghurt & Strawberry återfinns både på listan över de med mest socker och på listan över de fetaste.
– Müsli har blivit ett begrepp för många olika sorters produkter, både mellanmål och frukost. Så är det i folkmun, och det är även vedertaget internationellt. Men vi ska fundera på om vi ska kalla vår crunch för enbart crunch hädanefter, säger Kristofer Myrevik, informationschef på Coop.
Varför?
– För att det i så fall är tydligare, vad det handlar om.
Bästa betyg – för lågt socker- och fettinnehåll – får ICA Gott liv naturell müsli, Frebaco persika- och hallonmüsli och Finax branmüsli.
– Det finns ju en hel del nyckelhålsmärkta produkter. Och det är ett jättebra hjälpmedel för konsumeneterna att hitta rätt i den här djungeln, säger Åsa Brugård Konde.