Hudvårdsbranschen har vuxit explosionsartat de senaste åren och det finns tusentals produkter för olika sorters hy på marknaden. Nathalie Lidqvist är intresserad av hudvård, men hon ser sällan någon med hennes egen hudfärg i marknadsföringen.
– Ibland är det helt kritvitt. Då undrar man liksom, var passar jag in i det här konceptet, i hudvårdsuniversumet?, säger hon i Sanningen om hudvård.
Entreprenören Chrystelle Eriksberger driver frågor kring representation, är hudvårdsintresserad och delar bilden av att marknadsföringen har fokus på vit hud.
– Idealhuden i dag är ju vit, säger hon.
Dermatologen: Räcker inte att bara ha produkterna
Adeline Kikam är en amerikansk dermatolog och känd för Instagramkontot Brown Skin Derm. Hon menar att det inte räcker för stora hudvårdsföretag att ha produkter för andra hudfärger än vit i sitt sortiment om de aldrig marknadsförs.
– Personer som inte liknar den som är ansiktet utåt för produkten kommer inte heller att känna sig inkluderade, säger hon.
Vill du titta på hela Sanningen om hudvård? Se det torsdagen den 22 april klockan 21:00 i SVT1 eller redan nu på SVT Play.