Hör tre personers kritik mot hudvårdsbranschens marknadsföring: ”Var passar jag in i hudvårdsuniversumet? Foto: SVT

Kritik mot hudvårdsbranschen: ”Idealhuden är vit”

Uppdaterad
Publicerad

Nathalie Lidqvist och Chrystelle Eriksberger ser sällan hudvårdsprodukter för andra hudfärger än vit i reklam och marknadsföring, berättar de i SVT:s program Sanningen om hudvård.

– De räknar inte med oss så vi blir exkluderade redan i utvecklingsprocessen, säger Chrystelle Eriksberger. 

Hudvårdsbranschen har vuxit explosionsartat de senaste åren och det finns tusentals produkter för olika sorters hy på marknaden. Nathalie Lidqvist är intresserad av hudvård, men hon ser sällan någon med hennes egen hudfärg i marknadsföringen. 

– Ibland är det helt kritvitt. Då undrar man liksom, var passar jag in i det här konceptet, i hudvårdsuniversumet?, säger hon i Sanningen om hudvård.  

Entreprenören Chrystelle Eriksberger driver frågor kring representation, är hudvårdsintresserad och delar bilden av att marknadsföringen har fokus på vit hud.

– Idealhuden i dag är ju vit, säger hon. 

Dermatologen: Räcker inte att bara ha produkterna

Adeline Kikam är en amerikansk dermatolog och känd för Instagramkontot Brown Skin Derm. Hon menar att det inte räcker för stora hudvårdsföretag att ha produkter för andra hudfärger än vit i sitt sortiment om de aldrig marknadsförs.

– Personer som inte liknar den som är ansiktet utåt för produkten kommer inte heller att känna sig inkluderade, säger hon.

Vill du titta på hela Sanningen om hudvård? Se det torsdagen den 22 april klockan 21:00 i SVT1 eller redan nu på SVT Play.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.