Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
En man med grön rock och glasögon. Foto: Håkan Claesson

Ministern om den dyra kollektivtrafiken: ”Inte regeringens ansvar”

Uppdaterad
Publicerad

Kollektivtrafiken har fått minskat stöd av dagens regering. Samtidigt har den satsat 13 miljarder kronor på sänkt skatt på drivmedel och ökat reseavdrag.

Regeringen får kritik från höger till vänster för uteblivet stöd till kollektivtrafiken. SVT:s kartläggning visar att priset på kollektivtrafik ökat med 42,5 procent på tio år. Klart mer än både inflation och bensinpris.

– Priset kan vara en viktig fråga, men det är regionernas ansvar, det är inte min uppgift att ha synpunkter på detta, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

Kollektivtrafik

Ministern försvarar att regeringen satsat 12 miljarder kronor på sänkt skatt på fossila drivmedel och 1,6 miljarder kronor på förstärkt reseavdrag.

– Att sänka kostnaden för de som är beroende av bil är en viktig del för att Sverige ska fungera.

Men han säger inget motsvarande om att sänka kostnaden för de som är beroende av buss och kollektivtrafik för att åka till jobbet och andra resor – där priserna ökat betydligt mer.

Miljardstöd till stadsmiljöavtal

I stället avvecklar regeringen ett miljardstöd till stadsmiljöavtal. Avtal som gett kommuner som satsar på kollektivtrafik statligt stöd. Här får ministerns linje kritik från partikollegan Magnus Lagergren, från Örebro.

– Att få fler att åka kollektivt är bra för klimatet och minskar trängsel och avgaser i våra städer. Det är ett sorgligt och dåligt beslut, säger han

Regeringen stoppade även ett nytt reseavdrag som skulle ge samma skattelättnad för den som väljer buss eller tåg, som för den som åker bil till jobbet.

Centerpartiets ledare Muharrem Demirok:

– Jag har själv sett vilken nytta stadsmiljöavtalen gör. Regeringens syn på kollektivtrafik är skrattretande, man gör allt för att underminera kollektivtrafiken.

Andreas Carlson menar att effekterna stadsmiljöavtalen var osäkra. Att hålla nere priset på kollektivtrafik tycker han inte är regeringens ansvar, och han delar inte målet att fler borde välja kollektivtrafik.

– Jag ställer inte olika trafikslag mot varandra. Det finns ju många sätt att resa klimatsmartare även med bil.

Rättelse: I en tidigare version av videon fanns grafik där siffrorna var korrekta, men staplarna oproportionerliga och därför kunde uppfattas som missvisande

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kollektivtrafik

Mer i ämnet