Foto: Jesper eriksson

”#Nätkärlek” tar över i sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Efter den stora granskningen av näthat har nu ”Nätkärlek” tagit över på nätet.

På Twitter och Facebook flödar hashtagen och nätkampanjen ”Nätkärlek”, som uppmanar till att sprida kärlek till favoritjournalisten.

Budskapet är enkelt, den digitala kampanjen ”Nätkärlek” som är skapad av designern Jesper Eriksson, 27 år, uppmanar dig att:

”1. Leta reda på din favoritjournalists emailadress 2. Skicka ett mejl och beskriv vad som gör hen till din favorit. Tillsammans är vi fler än hatarna”.

UG – Näthat

Idén fick han efter att ha sett trailern till kvällens Uppdrag granskning ”Män som näthatar kvinnor”.

”Visste inte det var så extremt”

– Jag satt på tunnelbanan och tittade och blevväldigt illa berörd. Man har väl anat att journalister får stå ut med både detena och andra, men jag visste inte att det var så extremt – och det blir ju ännuvärre när man ser att det verkar finnas ett starkare hat och förakt motkvinnor, det reagerade jag starkt på, säger Jesper Eriksson till SVT Nyheter.

Direkt när han kom hem gjorde han därför den digitala postern och lade upp den på sin Facebook-sida där den på onsdagskvällen delats drygt 2.000 gånger.

– Jag ville dela den med vänner och bekanta, men uppenbarligendelar många den emotionella reaktionen jag fick. Jag tror att många har känt sig maktlösa över det härnäthatet som legat och bubblat där under ytan länge och nu kände att man åtminstone kan göra någonting –  sprida nätkärlek.

Hashtagen #Nätkärlek ligger högst upp på den svenska trendlistan på Twitter och många använder den för att skicka personliga hälsningar till journalister.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – Näthat

Mer i ämnet