Foto: TT

Nordea har tekniska problem med sin internetbank

Uppdaterad
Publicerad

Nordea har under helgen haft tekniska problem med sin internetbank. Kunderna kommer inte åt innehållet under fliken spara och placera, där information om pensioner, kapitalförsäkringar och fonder ligger.

Eller så ser det ut som att kontot är tömt. Vid 9:30-tiden på söndagsmorgonen meddleade Nordea att problemen var lösta.

Felet uppstod på lördagsförmiddagen efter ett strömavbrott. När kunderna går in under fliken spara och placera, möts de av ett ett tomt konto eller så kommer de inte in.

– De beror lite grann på vilken server man ligger på. En del ser att det står noll, andra kommer inte in alls. Det varierar hur påverkad man är av problemet, säger Jenny Wickman.

Hon kan inte svara på om felet även omfattar innehållet på vanliga sparkonton.

– Men man kan fortfarande gå in och betala räkningar.

Banken vet inte när problemet är avhjälpt.

– Vi arbetar så fort det bara går med att lösa det.

Felet, som uppstod efter ett strömavbrott vid lunchtid på lördagen var åtgärdade vid 9:30-tiden på  söndagsmorgonen, meddelade Jenny Wickman, pressekreterare på Nordea.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.