Nötterna Saabägaren måste knäcka

Uppdaterad
Publicerad

Nu börjar Saabs nya ägare, NEVS, rekrytera personal för att utveckla och bygga elbilar. Men det är långt kvar till ett lönsamt företag, menar en expert SVT talat med.

Enligt NEVS (National Electric Vehicle Sweden) presschef Mikael Östlund har det redan nu inkommit ett hundratal spontanansökningar och fokus ligger i dagsläget på att bygga upp en företagsledning och att hitta ingenjörer som kan utveckla befintliga Saab 9-3 till en elbil.  

När det stod klart att elbilskonsortiet NEVS  tog över Saabs konkursbo var ett av budskapen att utvecklingen av en elbil skulle sätta igång så fort som möjligt. Men det återstår många hinder innan de nya bilarna kan levereras. Bilindustriforskaren Christer Karlsson, professor vid handelshögskolan i Köpenhamn, menar att det svåraste inte är att utveckla en bil, utan att få den såld.

Saab

-Det är ju inte en lätt sak att distribuera en bil i ett globalt system och frågan är vem som ska sälja den var, säger Karlsson.

Högt pris avskräcker

Han säger att det återstår mycket jobb med att bygga upp en fungerande, global försäljnings- och serviceorganisation och att man dessutom måste bygga storskaligt för att få lönsamhet i det nya bolaget.

Trots att flera biltillverkare, däribland Nissan och Mitsubishi säljer elbilar är marknaden liten i förhållande till bilar med konventionella förbränningsmotorer.

Elbilarnas höga pris och många gånger korta räckvidd avskräcker köparna och det svala intresset märks också på försäljningssiffrorna. Från och med januari 2011 och maj 2012 registrerades endast 295 eldrivna bilar i Sverige.

Djärvt uttalande

Även globalt sett är försäljningen av rena elbilar låg och det är få tillverkare som satsar på rena elbilar. En av branschens mest omtalade märken är amerikanska Tesla Motors, ägt av Paypal-grundaren Elon Musk.

I samband med lanseringen av en ny modell i helgen gjorde han ett spektakulärt uttalande; inom 12 till 15 år är hälften av alla nya bilar eldrivna. Frågan är dock om Musks profetia blir verklighet. Kom ihåg att Tesla ännu så länge bara sålt omkring 2.250 bilar i hela världen sedan 2008. Tesla har siktat in sig i det så kallade premiumsegmentet, alltså dyra, exklusiva bilar, samma segment som NEVS vill in i och slåss om köparna.

Ännu är de stora massorna inte beredda att överge bensin och diesel till förmån för el och enligt Christer Karlsson är det istället hybridbilar som är det mest intressanta alternativen i dagsläget,  något som NEVS i nuläget alltså inte har valt att satsa på.

-Det är ännu en smal nischprodukt. Det är inte för den breda allmänheten utan för entusiasterna som är beredda att betala dubbelt så mycket som för en bil med förbränningsmotor, säger Karlsson.

Japansk teknik

NEVS har pekat ut Kina som den stora marknaden och Kina är idag det land som har flest eldrivna fordon per capita och som lägger störst summor på att utveckla elbilstekniken.

Saab har dock visat en elbil förut. 2010 utvecklades prototypen Saab 9-3ePower, bilen så då var tänkt att de kommande åren genomgå en rad tester innan den sattes i produktion, men någon serieproduktion blev aldrig verklighet. Den nya elbilen som NEVS ska utveckla baseras på samma modell och är planerad att lanseras i årsskiftet 2013/2014, men då med japansk teknik under skalet.

Fakta

Fakta Nevs:

Huvudägare till Nevs, med 51 procent avaktierna, är National Modern Energy Holdings. Bolaget är registrerat påbrittiska Jungfruöarna, men ägs i sin tur av ett Hong Kong-baserat bolag, ChinaDragon Base Holding. Bolaget startades den 3 april i år av svensktalandekinesen Kai Johan Jiang tillsammans med förre vd:n för Volvo Lastvagnar,Karl-Ehrling Trogen som är styrelseordförande för Nevs. Kai Johan Jiang utsågsnyligen till vd för bolaget. Japanska Sun Investment är bolagets andre ägaremed 49 procent av aktierna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Saab

Mer i ämnet