Det var efter en riksdagsdebatt 2010 som Mona Sahlin fotograferades [bild 2 här ovanför] med en Louis Vuitton-väska bredvid sig, som fick flera vänsterdebattörer att reagera. Göran Greider kallade väskan ”ett hot mot socialdemokratin” och Aftonbladets Lena Mellin menade att väskan kostade hälften av vad ett vårdbiträde tjänar i månadslön efter skatt.
Nu skriver författaren och förläggaren Liza Marklund att det var hon som köpte väskan åt Mona Sahlin i 50-årspresent. Den kostade 420 euro och köptes i en butik på spanska solkusten.
”Själv har jag nämligen en blå, och Mona brukade fingra lite på den ibland, och det noterade jag, men jag förstod förstås att hon inte kunde köpa någon sådan själv (fatta lyxdebatten som skulle följa!)”, skriver författaren i ett inlägg på Facebook, som också publicerats på Feministiskt perspektiv.
”Ett laddat modeobjekt”
Ett par år senare såldes väskan på en auktion. Där köpte Erik Titusson, förlagschef på Lilla Piratförlaget, väskan för 8.200 kronor.
– Dels var syftet med aktionen behjärtansvärd. Pengarna gick till Egalia, en organisation som arbetar för att etablera en frizon för hbtq- och transungdomar i Stockholm och som gör ett fantastiskt jobb, säger Erik Titusson och fortsätter:
– Sedan tycker jag att det är ett jättespännande objekt. Få modeobjekt är så laddade som den väskan. Den är fylld till brädden med föreställningar om kön, konsumtion och politik.
Kvinnors konsumtion ifrågasätts
Erik Titusson använder inte väskan till vardags, men den står hemma i hans vardagsrum. När folk ser den tror de först inte på att det är den omtalade väskan. Sedan leder den nästan alltid till diskussioner om konsumtion och genus.
– Det är intressant hur kvinnors konsumtion blir ifrågasatt på ett annat sätt än mäns. En dyr bil eller klocka, som kanske är det som företagsledare eller manliga politiker spenderar pengar, på sticker inte lika mycket i ögonen som en dyr handväska.
Perssons väska tio gånger dyrare
Både han och Liza Marklund tar upp en väska som Göran Persson använde som jämförelse [bild 3 här ovanför]. Den är köpt på ett garveri utanför Piteå och skulle i dag kosta mer än tio gånger mer än Sahlins.
– Det handlar också mycket om varumärke. Louis Vuitton är så förknippat med lyxkonsumtion, så märket i sig är laddat. Perssons väska är handknådad uppe i Norrland, det är en annan typ av lyxkonsumtion som inte alls är lika laddad, säger Erik Titusson.