Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det är oerhört viktigt att stanna upp”, säger Charlotte Petri Gornitzka, generaldirektör MSB. Foto: Johan Nilsson/TT

Ny informationskampanj – MSB ska höja vår kunskap om Nato

Publicerad

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) lanserar en nationell informationssatsning om Nato den dag Sverige blir medlem. Syftet är att skapa en bättre förståelse för vad Nato är och vad medlemskapet innebär för Sverige.

– Det är oerhört viktigt att stanna upp och tänka “vad är egentligen Nato till för?”, säger Charlotte Petri Gornitzka, generaldirektör MSB.

I maj fick MSB i uppdrag av regeringen att tillsammans med Försvarsmakten ta fram en informationskampanj om Nato för lansering den dag Sverige blir medlem i försvarsalliansen. 

Syftet med kampanjen är att öka allmänhetens kunskap om Nato och vad medlemskapet innebär. För det påverkar inte bara vårt militära försvar, utan hela det civila Sverige, säger Charlotte Petri Gornitzka, generaldirektör på MSB.

– Vi hoppas att det ska bidra till att man känner sig träffad – att jag som individ vet mer om vad som förväntas av mig nu, genom den här kampanjen. Och att jag som företag vet mer om vad som förväntas av mig och hur jag kan bidra.

Riktar sig särskilt mot unga

Kampanjen kommer att översättas till flera språk och är uppdelad i två delar. 

Den första delen vänder sig till unga mellan 16 och 25 år, framför allt genom digitala kanaler som många unga använder men också genom skolan. 

– Ett Natomedlemskap har vi inte haft på schemat i skolan och när man är mellan 16 och 25 år har man ett antal val framför sig, till exempel kring värnplikten. Då är det bra att veta “vad betyder Nato och vad betyder det inte”, säger Charlotte Petri Gornitzka.

Den andra delen riktar sig mot allmänheten och ska besvara de vanligaste frågorna om Nato på sociala medier, i annonser och på stortavlor i städer. 

Kräver regeringsbeslut

När det står klart att Sverige är medlem i Nato ska regeringen besluta om informationskampanjen innan den kan lanseras. Kampanjen är således inte helt klar, och därför vill Charlotte Petri Gornitzka inte säga vilken slogan den kommer att ha.

– Men den kanske kommer att handla om “att vi har något att försvara”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.