Foto: Scanpix/Facebook

Ny trend: Populärt att pausa från Facebook

Publicerad

Skrytbilder från solsemestern. Incheckningar och inlägg som andas mys och välbehag. Börjar det att känns tröttsamt och ointressant? En färsk undersökning visar att många amerikaner börjat tröttna på Facebook och att man helt enkelt väljer att ta en paus från det sociala nätverket.

Trots att internet och sociala medier för många blivit en naturlig del av livet börjar vi kanske skönja en viss mättnad. En färsk undersökning från företaget Pew Research visar att 61 procent av de vuxna facebookanvändarna i USA har tagit en frivillig paus på två veckor eller längre.

Inte lika intressant längre

Varför tog man då en paus? Enligt undersökningen var de främsta förklaringarna att man inte hade tid, hade tappat intresset och att innehållet inte längre kändes intressant.

– Några berättade att dom åkte på semester. Andra hade för mycket att göra på jobbet. En liten del av de tillfrågade sade att de tog en paus av religiösa skäl, som tillexempel fasta, säger Aaron W Smith, på undersökningsföretaget Pew Research.

Fortfarande mycket populärt

De tillfrågade fick också svara på frågor om hur mycket tid de planerade att lägga på Facebook i framtiden. Så här blev svaren: 69 procent svarade att de kommer att lägga ner samma tid som i dag. 27 procent svarade att de kommer att lägga ner mindre tid än i dag. Bara tre procent svarade att de kommer att lägga ner mer tid.

Men det sociala nätverket som har över en miljard användare i världen är fortfarande populärt. Över hälften av alla vuxna amerikaner är aktiva där och på andra sociala medier. I genomsnitt tillbringar varje amerikan i snitt mellan 12 och 15 minuter på Facebook varje dag.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer