Utifrån nya kartor över askan från Eurocontrol och Met Office kan de nationella luftfartsmyndigheterna själva komma att få fatta beslut om att tillåta flygningar i de områden som inte totalt flygförbud råder i. Efter att ha analyserat kartor från både Eurocontrol och Met Office kan luftrummet få ett nytt utseende i Sverige.
På Eurocontrols kartor är området över Sverige och Europa, bortsett från väster om Storbritannien, inte längre förbjudet att flyga i. Men aska finns ändå i dessa områden – och det är dessa områden som i Sverige kan klassas som zon 2.
Transportstyrelsen sitter i eftermiddag i möte med andra europeiska luftfartsmyndigheter för att se över möjligheten att införa olika flygzoner i Sverige som anpassats efter vulkanaskans utbredning.
-Det vi diskuterar om är om vi kan införa en zon 2 i Sverige. Eurocontrol har infört zon 1 i Europa, i vilken man inte får flyga. Men det finns spår av aska även på andra ställen. I till exempel Tyskland får flygbolagen själva avgöra om de vill flyga i dessa områden, här i Sverige vill dock bolagen få ett beslut av oss, säger Anders Lundblad, presschef på Transportstyrelsen.
Om man tittar på Met Office kartor, som ses som mest avgörande för beslut kring luftrummen, ser man att askan finns kvar över stora delar av Europa och södra Sverige, som på Eurocontrols kartor inte märks ut som zon 1 – vilket innebär totalt flygförbud.
Komplicerat arbete
Transportstyrelsen tittar på kartor från både Eurocontrol och Met Office. Genom att kombinera dessa hoppas de snart kunna ta ett beslut om luftrummet.
-Man måste slå ihop dessa kartor för att få en helhetsbild. Och det är ett svårt jobb eftersom vi inte gör några egna mätningar i Sverige, säger Anders Lundblad.
-Och det är det som är ett av problemen – att få en bra koll på allt vi tittar på.
Se de senaste kartorna uppe till höger
Olof Nordangård