Foto: TTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Nya trenden: Doftmaskiner ska locka oss att shoppa

Publicerad

Allt fler företag har börjat sätta upp doftmaskiner som parfymerar i inomhusluften. Doften styr kunden att tänka på något positivt. Målet är att få kunderna att handla mer.

Det kallas för doftmarknadsföring och har länge varit stort i USA och Japan. Genom att arbeta med doftmaskiner kan företag använda vårt luktsinne som en emotionell kommunikationskanal som går direkt in i hjärnan, utan något filter. Doften styr oss till att tänka på något speciellt.

Doften av nybakat kan få oss sugna på bullar och doften av nytvättat får oss att uppleva en lokal som fräsch och välkomnande. Vanilj kan få oss att minnas vår barndom och doften av tobak och läder kan väcka associationer till bibliotek eller exklusiv herrklubb.

– Vårt luktsinne är vårt starkaste emotionella sinne och det har heller inga brandväggar till skillnad från hörsel, syn och känsel, utan det är omedelbart. Om man vill väcka emotionella värden snabbt och nå människors minnesbank är luktsinnet och doft det absolut mest effektiva, säger Margareta Andersson som är vd på företaget Lexter som arbetar med doftdesign.

En växande trend

Livsmedelsföretagen var först ute när de upptäckte att de kunde öka försäljningen av varor genom att tillsätta dofter i luften. Numera kan man passera flera doftmaskiner när man handlar mat.

Vid lösgodiset släpps till exempel koladoft ut och vid fruktdiskarna tillsätts papaya- och citrusdoft i luften. I dag har doftmaskinstrenden spridits till flera branscher i Sverige och allt fler klädbutiker, gallerior, restauranger och parkeringsgarage doftsätter inomhusluften. Det går till och med att sälja elektronik med hjälp av doft.

– Man kan till exempel sälja tv-apparater med popcorndoft och kaffemaskiner med en doft av nybryggt kaffe. För att sälja tvättmaskiner kan man tillsätta en doft av nytvättat, säger Jaroslav Maslennikov på Aroma Marketing Sverige.

Hans företag har även doftsatt butiken i Fotografiska, ett museum och konsthall i Stockholm:

– Det är en sval doft av böcker och läder som ska ge en film- och bibliotekskänsla.

Får kunderna att stanna längre

Flera studier har visat att det går att påverka kundernas beteende med hjälp av dofter. Om kunderna tycker att det luktar gott kan försäljningen av en vara öka och kunderna stannar längre i butiken och blir mer positiva till varorna.

– I en magisteruppsats testade vi att pumpa ut citrusdoft och skogsdoft i tre stormarknadsbutiker. Då gick försäljningen av schampo upp med 20 procent och kunderna tyckte att produkterna hade en bättre kvalité. Vi jämförde mellan de olika dofterna och testade även utan doft. Effekterna uppstod så fort vi hade en doft och de kvarstod oavsett vilken vecka eller butik det var, berättar Jens Nordfält som är doktor i butiksmarknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm.

”Som luktsalt mellan boxningsronderna”

Han menar att dofterna har en aktiverande effekt på hjärnan som man inte kan styra.

– Jag brukar likna det vid luktsalter mellan boxningsronder. Doften gör att man blir mer närvarande i köpsituationen och ju mer närvarande du blir i en situation, desto mer tror du att du gillar situationen.

En kanadensisk studie visade att man genom att tillsätta citrusdoft i en galleria kunde öka hela gallerians försäljning med 2,3 procent. På frågan om det är mycket eller lite svarar Jens Nordfält att nettovinsten inom handeln ligger på under två procent.

– Försäljningsökningen som har skapats av doften är alltså betydande, säger Jens Nordfält.

Försäljningen ökar

År 2000 såldes det 187 ton av rumsparfymeringsmedel i Sverige. 2012 hade försäljningen ökat med mer än fem gånger till 1043 ton. Doftföretagaren Margareta Andersson är övertygad om att doftmaskinstrenden kommer att växa ytterligare i Sverige:

– Jag tror att det kommer att gå fort. Tittar man på USA som är en föregångare inom det här så är de flesta miljöer där doftsatta på något sätt. Jag tror att det blir samma sak här i Sverige.

Har du egna erfarenheter av doftmaskiner eller jobbar du i en starkt doftsatt lokal? Kontakta reporter Josefin Lennen-Merckx och berätta mer!

Fakta: Så kan det dofta

Visa

De företag som arbetar med doftdesign har hundratals dofter i sina doftbibliotek. Kaffe, popcorn och bulldofter är populära, men det går även att få nybilsdoft, grilldoft, biblioteksdoft och frisk sjödoft. Eller så kan man välja vad som beskrivs som ”en artig och pigg kontorsdoft” bestående av mynta och citrus.

På restaurangen TGI Fridays använder man sig av en doft av guava och gurka.

– Vi har valt att doftsätta för att få bort odörer och för att det ska lukta fräscht i restaurangerna när man kommer in, säger managern Mikael Nilsson och pekar på lufttrummorna i taket som döljer doftmaskinerna.

I Kungens Kurva Shoppingcenter i södra Stockholm har man satt upp sex doftmaskiner som sprider tre olika dofter.

–  I anslutning till garagen så har vi en tropisk doft som ska ge en semesterkänsla och i gången vid toaletterna har vi lavendeldoft för att ge en lugnande effekt, säger centrumchefen Maria Ranehamn.

I gallerian Mood Stockholm har man en blommig doft som ska leda tankarna till nytvättat linne. Det är gallerians signaturdoft som ska stärka handelsplatsens varumärke. Många hotellkedjor gör samma sak. Deras egna dofter ska få kunderna att känna igen sig när de besöker hotellet.

På Hotell Diplomat i Stockholm har man en doftmaskin i entrén som puffar ut en doft av sandelträ och kardemumma.

– Vi doftade och doftade och valde till slut den här doften för att skapa en lite maskulin och rogivande doft som sprider sig i huset. Tanken är att ytterligare ett sinne ska sättas till verket, doften blir ett komplement till vår musik och vår konst, berättar hotellets styrelseordförande Anna Cappelen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Nya trenden: Doftmaskiner

Mer i ämnet