Det kallas för doftmarknadsföring och har länge varit stort i USA och Japan. Genom att arbeta med doftmaskiner kan företag använda vårt luktsinne som en emotionell kommunikationskanal som går direkt in i hjärnan, utan något filter. Doften styr oss till att tänka på något speciellt.
Doften av nybakat kan få oss sugna på bullar och doften av nytvättat får oss att uppleva en lokal som fräsch och välkomnande. Vanilj kan få oss att minnas vår barndom och doften av tobak och läder kan väcka associationer till bibliotek eller exklusiv herrklubb.
– Vårt luktsinne är vårt starkaste emotionella sinne och det har heller inga brandväggar till skillnad från hörsel, syn och känsel, utan det är omedelbart. Om man vill väcka emotionella värden snabbt och nå människors minnesbank är luktsinnet och doft det absolut mest effektiva, säger Margareta Andersson som är vd på företaget Lexter som arbetar med doftdesign.
En växande trend
Livsmedelsföretagen var först ute när de upptäckte att de kunde öka försäljningen av varor genom att tillsätta dofter i luften. Numera kan man passera flera doftmaskiner när man handlar mat.
Vid lösgodiset släpps till exempel koladoft ut och vid fruktdiskarna tillsätts papaya- och citrusdoft i luften. I dag har doftmaskinstrenden spridits till flera branscher i Sverige och allt fler klädbutiker, gallerior, restauranger och parkeringsgarage doftsätter inomhusluften. Det går till och med att sälja elektronik med hjälp av doft.
– Man kan till exempel sälja tv-apparater med popcorndoft och kaffemaskiner med en doft av nybryggt kaffe. För att sälja tvättmaskiner kan man tillsätta en doft av nytvättat, säger Jaroslav Maslennikov på Aroma Marketing Sverige.
Hans företag har även doftsatt butiken i Fotografiska, ett museum och konsthall i Stockholm:
– Det är en sval doft av böcker och läder som ska ge en film- och bibliotekskänsla.
Får kunderna att stanna längre
Flera studier har visat att det går att påverka kundernas beteende med hjälp av dofter. Om kunderna tycker att det luktar gott kan försäljningen av en vara öka och kunderna stannar längre i butiken och blir mer positiva till varorna.
– I en magisteruppsats testade vi att pumpa ut citrusdoft och skogsdoft i tre stormarknadsbutiker. Då gick försäljningen av schampo upp med 20 procent och kunderna tyckte att produkterna hade en bättre kvalité. Vi jämförde mellan de olika dofterna och testade även utan doft. Effekterna uppstod så fort vi hade en doft och de kvarstod oavsett vilken vecka eller butik det var, berättar Jens Nordfält som är doktor i butiksmarknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm.
”Som luktsalt mellan boxningsronderna”
Han menar att dofterna har en aktiverande effekt på hjärnan som man inte kan styra.
– Jag brukar likna det vid luktsalter mellan boxningsronder. Doften gör att man blir mer närvarande i köpsituationen och ju mer närvarande du blir i en situation, desto mer tror du att du gillar situationen.
En kanadensisk studie visade att man genom att tillsätta citrusdoft i en galleria kunde öka hela gallerians försäljning med 2,3 procent. På frågan om det är mycket eller lite svarar Jens Nordfält att nettovinsten inom handeln ligger på under två procent.
– Försäljningsökningen som har skapats av doften är alltså betydande, säger Jens Nordfält.
Försäljningen ökar
År 2000 såldes det 187 ton av rumsparfymeringsmedel i Sverige. 2012 hade försäljningen ökat med mer än fem gånger till 1043 ton. Doftföretagaren Margareta Andersson är övertygad om att doftmaskinstrenden kommer att växa ytterligare i Sverige:
– Jag tror att det kommer att gå fort. Tittar man på USA som är en föregångare inom det här så är de flesta miljöer där doftsatta på något sätt. Jag tror att det blir samma sak här i Sverige.
Har du egna erfarenheter av doftmaskiner eller jobbar du i en starkt doftsatt lokal? Kontakta reporter Josefin Lennen-Merckx och berätta mer!