Foto: SVT/Emma Malmlöf

Sajten som trotsar mediekrisen

Publicerad

De har medvind mitt i mediekrisen och har växlat från tuttar till politik. Om några år är vi Sveriges största tidning, tror chefredaktören på Nyheter24.

Mörka nyheter om mediehus som skär ner och sparkar journalister duggar tätt. Men sajten Nyheter24, som startade som en uppkäftig uppstickare för sex år sedan känner inte av krisen. Tvärtom.

– Vi ska vara Sveriges största tidning om några år, det är målet, säger chefredaktören Henrik Eriksson.

Sajten växer och redaktionen sväller. Häromveckan slog Nyheter24 alla tidigare läsarrekord och drog 1,8 miljoner unika besökare. Förklaringen är fingertoppskänsla för sociala medier, menar Henrik Eriksson.

–  Vi är bra på att fånga upp vad läsare tycker och känner och paketera det till journalistik som får spinn i sociala medier, säger han.

Från tuttar till politik

När sajten startade fick den kritik för att göra lättviktig och billig klick-journalistik. Mycket nöjesrapportering, skandaler och tuttar.

Men det som lockade läsare under rekordveckan var allt annat än tutt-journalistik. Redaktionens bevakning av EU-valet var dragplåstret. En lista av vidriga åsikter, som högerextrema politiker som röstades fram i valet står för, slog läsarrekord.

– Vi gör politisk rapportering på ett nytt sätt, säger Henrik Eriksson. Vi paketerar svåra ämnen för en ung målgrupp på ett sätt som andra svenska medier inte klarar av.

Imponerade höjdare

Han är inte ensam om att haussa sajtens journalistik. Chefredaktörerna Jan Helin på Aftonbladet och Thomas Mattsson på Expressen diskuterade Nyheter24:as framgångar i sin senaste podd.

– Det är ett modernt, framsynt och skickligt redaktörskap som orsakat rekordet, sa Jan Helin.

– Etablerade mediehus har något att lära, menade Thomas Mattsson.

Medieanalytikern Olle Lidbom har också ögonen på sajten Nyheter24. Han ser ingen motsats i att göra seriös journalistik som samtidigt paketeras på ett sätt som skapar klickmonster.

– Listor av olika slag funkar bra i sociala medier och varför skulle man inte kunna göra seriös journalistik i listform?

Seriöst likväl som kattungar

Amerikanska sajten Buzzfeed, som är en förebild för sajter som Nyheter24, har nyligen anställt ett team av grävande journalister och Pulitzer-pris-vinnare från anrika tidningar som Wall Street Journal och New York Times. Tanken är att den undersökande jouranlistiken ska presenteras på ett nytt sätt.

– De lånar paketeringen från nätets dragplåster, från ”de söta katternas-värld”, men journalistiken är solid, säger Olle Lidbom.

Men det finns faror med journalistik som går ut på att jaga maximalt antal klick, tror han.

– Risken är att man förlorar sin publicistiska kompass. Man blir upprymd av att dra trafik till sajten och riskerar att bli fartblind. 

Journalistik som gör sig beroende av sajter som Facebook är känslig.

– I dag lämnar den unga publiken Facebook och vad händer om Nyheter24:s publik försvinner till sociala medier där de inte finns?, säger Olle Lidbom.

Mörk medievecka

Veckan som gick bjöd på nya mörka nyheter om medie-Sverige. Hundra tjänster ska bort på västsvenska tidningar när tidningskoncernen Stampen hårdbantar och var tredje journalist på Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad förlorar jobbet när tidningarna slås ihop. För ett par veckor sedan släckte TV4 sina lokala nyhetskanaler runt om i landet och 140 journalister sparkades.

– Självklart är det tråkigt när jobb försvinner, men journalisterna kan söka jobb här, säger Henrik Eriksson.

Själv började han som obetald praktikant och på tre år har han gjort raketkarriär och avancerat till chefredaktör. Redaktionen byggde tidigare på dåligt betalda frilansare, men fler och fler har anställts.

Anorektiska tidningar

Med sina knappt 20 anställda och en blygsam rörelsevinst på 1,8 miljoner kronor förra året är Nyheter24 fortfarande en pyttespelare i mediebranschen. Men den unga målgruppen, som sajten riktar in sig på, kommer inte att backa tillbaka. Den har lämnat papperstidningar och tv-apparater bakom sig för länge sedan och Nyheter24 har tydligen hittat en ton som attraherar. Entreprenören Douglas Roos som tillsammans med Patrik Sandberg grundade sajten med risk-kaptialisters uppbackning för sex år sedan, oroar sig inte ett dugg för den dramatiska utvecklingen i mediebranschen. 

– Vi är bäst i Sverige på sociala medier och konkurrenterna måste anpassa sig, säger han.

Douglas Roos tror att den egna sajten kommer att ha medvind framöver, men räknar med fler mörka medienyheter om anorektiska tidningar och sparkade journalister.

– Branschen förändras snabbt. Det har gjort ont och det kommer göra ont ett bra tag framöver, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Medier

Mer i ämnet