Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad har partiledarna sagt om bränslepriserna tidigare? Se inslaget för en sammanfattning av de politiska utspelen. Foto: anerik Henriksson/TT och Pontus Lundahl/TT

Oenighet om reduktionsplikten efter Tidöpartiernas löften

Uppdaterad
Publicerad

Fem kronor billigare diesel vid pump – det ska bli resultatet av att reduktionsplikten sänks, enligt Tidöpartierna. Men de stora mackkedjorna sågar regeringens matematik.

– Jag tror att det är i överkant, säger Per-Arne Karlsson, direktör för public affairs på ST1.

Regeringen och SD har enats om att sänka reduktionsplikten till 6 procent från och med 2024. Det lägre nivån kan leda till att diesel blir 5:50 kronor billigare per liter, enligt partierna.

Det råder dock delade meningar om huruvida lägre reduktionplikt kommer att ge önskad effekt. Mackkedjan Cirkle K varnar för att priset på så kallat vinterdiesel, som är anpassat för våra breddgrader, riskerar att stiga när efterfrågan ökar.

Inte heller företrädare för drivmedelsjättarna Preem och ST1 tror att skillnaden blir så stor som utlovad.

”Vi tycker att det här är dåligt”

– Jag tror att det är i överkant, måste jag säga, säger Per-Arne Karlsson, direktör för public affairs på ST1.

Han befarar att sänkningen för dieseln snarare lär ligga runt två-tre kronor litern och är kritisk till vad han anser är en ”ryckig och dramatisk” åtgärd.

– Vi är besvikna, vi tycker att det här är dåligt. Vi vill ha samarbete och diskussioner i politiken, vi vill ha stabila och långsiktiga förutsättningar och det får vi inte.

Liten skillnad för bensinbilar

Per-Arne Karlsson är också skeptisk till att regeringen säger sig sänka reduktionsplikten ”för barnfamiljernas skull”, eftersom en stor majoritet av personbilarna i Sverige är bensindrivna.

– De kommer att få en sänkning på under 50 öre. Så det är ett ganska fult rubriksättande man har på det här, säger han.

Kristersson: Sänker inte för deras skull

Statsminister Ulf Kristersson (M) framhåller att det handlar om ett räkneexempel.

– Ingen kan lova exakt, för det beror på vilka priseffekter vi har av andra skäl också naturligtvis, säger han till TT.

Han säger också att han har respekt för att drivsmedelsbranschen inte uppskattar förslaget.

– Men det är inte för deras skull som vi sänker reduktionsplikten utan det är för svenska hushåll.

Reduktionsplikten

Reduktionsplikten innebär att bensinbolagen måste blanda i en vissmängd biobränsle i bensin och diesel för att minska utsläppen fråntransporter.Biobränsle är dyrare och höjer därmed literpriserna. I dag liggerreduktionsplikten på 7,8 procent för bensin och 30,5 procent fördiesel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.