Det är mycket båttrafik så här års och med denna varma och soliga sommar tätnar trafiken ännu mer. Det innebär högre tryck på sjöräddningen med sina 70 stationer runt om i landet och 2 300 frivilliga är ständigt på standby redo att rycka ut dygnet runt, året om.
– Det som vi hittills kan se är att medlemsuppdragen, det som vi kallar förebyggande utryckning, ökar mest. Att folk ringer innan läget är akut tycker vi är positivt och det är något vi uppmuntrar, säger Rebecka Hagman på Sjöräddningssällskapets huvudkontor i Göteborg.
Sjöräddningssällskapet har mer än 110 000 medlemmar som räddningsstationerna i första hand jobbar för. Det är ett slags medlemsservice i syfte att förebygga allvarliga olyckor ute på sjön. När antalet fritidsbåtar ökar är det fler som också behöver hjälp.
30-procentig ökning
2017 medverkade sällskapet i 1 157 skarpa sjöräddningsincidenter och gjorde 2 905 förebyggande utryckningar. Utöver detta är stationerna regelbundet ute och övar, genomför utbildningar och gör samhällsnyttiga transporter som sjöambulans. Flera stationer vittnar generellt om att de har fått mer att göra.
Antalet förebyggande utryckningar har enligt preliminära siffror från Stockholm ökat med 30 procent och i Barsebäck med 16 procent jämfört med samma period förra året. Räddningsstationen i Vadstena-Motala har haft fler förebyggande insatser än någon annan sommar de senaste åtta åren – trots att sommaren långt från är över.
Det är svårt att få en helhetsbild över hela landet just nu. Rapporteringen sker löpande och statistiken sammanställs årsvis. Men tendensen är tydlig, enligt huvudkontoret i Göteborg.
Kunskaperna varierar
De vanligaste larmorsakerna är maskin- eller propellerhaveri och grundstötning. Då måste räddningssällskapet helt enkelt rycka ut för att förebygga eventuella olyckor.
– Det är normalt en 3 – 4 uppdrag om dagen så här års. Men, med sån här sommar, händer det mer, konstaterar Rikard Kullenberg, en av de drygt 70 frivilliga sjöräddare vid Stockholmsstationen.
Han menar att sjömannakunskaperna varierar bland båtägarna.
– Det handlar om att ta hand om sin utrustning och att anpassa farten efter trafiken, precis som man gör med bilen. Sen handlar det om att ha på sig säkerhetsvästen, vilket tyvärr långt från alla har.