Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Foto: SVT

Oro efter förslag om nationella provs betydelse för betyg

Regeringen vill att de nationella proven ska påverka betygen mer än de övriga som görs under läsåret. Samtidigt som riksdagen på onsdagen ska besluta om förslaget kommer bli verklighet, oroar sig somliga elever för ökad stress.
– Jag tycker att det är bra som det är, säger Amanda Svedebäck, som går i nian och som i nästa termin ska göra skriftliga nationella prov.

På onsdagen röstar riksdagen om regeringens förslag om att resultaten från de nationella proven som grundskole- och gymnasieelever får ska väga tyngre i betygsättningen. Syftet är att komma åt betygsinflation, men det problemet säger sig Kunskapsskolan i Enskede i Stockholm inte ha.

– Förslaget är väl inte jättebra, för om man gör bra ifrån sig på de andra proven som inte är nationella prov och kanske gör jättedåligt från sig på nationella, då kan man få sämre betyg än vad man egentligen förtjänar, säger Michael Tran, som går i nian.

Elever nervösa inför prov

Flera av eleverna på skolan säger att de redan i dag är extra nervösa inför ett nationellt prov.

– Man tänker extra mycket på hur man svarar på frågorna i provet, säger Michael Tran. 

Förslaget ifrågasätts

Sofia Nilsson som också går i nian ifrågasätter också hur stor vikt det nationella provet får för betygen.

– Jag försöker att inte fokusera på hur stort eller viktigt provet är, säger hon.

Amanda Svedebäck är nöjd med dagens betygssystem.

– Jag tycker att det är bra som det är. Det är bättre om man ser vad man kan under flera vanliga prov, säger hon.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer