Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
L-vändningen om skolföretagens vinster: Orimligt om man inte har en bra kvalitet. Se debatten mellan Johan Pehrson (L) och Märta Stenevi (MP).

Pehrson (L): Ingen utbildningskvalitet – inget vinstuttag

Uppdaterad
Publicerad

Liberalerna har inför valet börjat ifrågasätta vinstuttag i friskolor och partiet föreslår nu en friskolereform.

– Det ska inte finnas någon utdelning överhuvudtaget om det inte finns bra kvalitet, säger Johan Pehrsson, partiledare Liberalerna, i Aktuellt.

Liberalernas kritik mot vinster i friskolor är en helomvändning jämfört med tidigare förd politik.

– Det orimligt att man kan ta ut vinster, om det ens blir något överskott, om man inte har en bra kvalitet, säger Pehrson och exemplifierar med de skolor som Skolinspektionen tvingats stänga.

Utbildningens kvalitet ska enligt Liberalernas säkerställas genom tvingande krav för skolornas elevhälsa, klassrum, lärartäthet och bibliotek.

Miljöpartiet tillhör de partier som hårdast motsatt sig vinster i skolans värld. Språkröret Märta Stenevi är försiktigt positiv till Liberalernas nya hållning.

– Om Liberalerna är beredda att ställa sig bakom ett vinstförbud och att vi därmed att stoppar marknadsskolan så självklart är vi beredda att ta emot hjälp.

Men Liberalerna måste förstå den grundläggande premissen, menar Stenevi.

– Ett företag kommer att drivas av ett vinsintresse och därmed välja bort de kunder som är olönsamma. Barn ska inte vara produkter i en marknadsskola.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vilka är de största stötestenarna i svensk skoldebatt? SVT reder ut. Foto: SVT / Storyblocks

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer