Valrörelsens hetta känns avlägsen när råa februarivindar drar över Kvarngärdet i Uppsala. Men valarbetet är i gång. Och på plats är Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin för att knacka dörr, en metod som enligt honom slår alla andra.
– Det här att sociala medier ska fixa hela valrörelsen, det tror inte jag på och det tror inte vi som parti på. Det är bara ett komplement, vi är ett stort och starkt folkrörelseparti, det är samtalet med väljarna som kommer att vinna valet, säger han.
”Comeback för mötet”
De moderata partistrategerna pratar om en ”comeback för det personliga mötet”. Partiledaren Ulf Kristersson kommer att ägna mycket tid i partibussen och bland annat på så kallade ”townhouse meetings”, inspirerade av brittiska valrörelser där väljarna – ofta i pubmiljö – får ställa vilka frågor de vill till partihöjdarna.
– Jag tror att det är skillnad på de här mediala snabba budskapen och stå och prata med människor, vara på ett möte, på ett besök, och prata ansikte mot ansikte, säger Ulf Kristersson
Det betyder emellertid inte att sociala medier och andra digitala kanaler inte kommer att spela någon roll. Tvärtom har dess betydelse ökat val för val, enligt Lars Nord, professor i politisk kommunikation. Dessutom visar forskning från Mittuniversitetet att partierna själva sätter sociala medier på andra plats – efter nyhetsmedier och före direkta kommunikationskanaler – när de graderar de viktigaste sätten att nå ut till väljarna.
Favoriten för partierna är Facebook medan Twitter värderas allt lägre. Flitigast på Facebook inför valet 2018 var de tre största partierna: S, M och SD.
– Det är klart att ett personligt möte är viktigt, personlig påverkan är viktig, men det är inte det enda sättet att nå framgång utan man måste se över alla kanaler och verktyg som står till buds och mixa det för att bli framgångsrik, säger Lars Nord.