Mejl som säger sig komma från ett större företag och som ber mottagaren att klicka sig vidare på en länk för att sedan fylla i sina kreditkortsuppgifter har blivit vanligare. Och bedragarna har hittat allt mer raffinerade sätt att lura till sig kortuppgifterna på, menar polisen. De så kallade nätfiskesmailen har med tiden blivit bättre utformade för att bli mer trovärdiga.
– Det är min bedömming att man ser en utveckling av att språket har blivit bättre. Tidigare har man brustit i det svenska språket och på så sätt kunnat identifiera en bluff när det var dåligt översatt. Men man har också blivit bättre på att efterlikna loggor och man använder sociala medier och länkar via dem för att få det mer trovärdigt, säger Mattias Falkbåge Gruppchef för Nationellt bedrägericenter.
Bedrägeriformen som ökar mest
Om detta har att göra med att bedragarna faktsikt blivit bättre på språket, köper översättningstjänster eller att antalet bedragare med anknytning till Sverige har ökat, är svårt att svara på menar han.
Syftet med mejlen är att komma åt kontokortsuppgifter för att göra köp via internet. Enligt Mattias Falkbåge har fenomenet blivit så vanligt att det dyker upp ”hela tiden” hos polisen.
– Varje månad åtminstone ser vi att man skickar ut den här typen av mail, säger han.
– Just internetköp med stulna kortuppgifter är det bedrägeriområdet som ökar mest och har ökat jättemycket den senaste tiden, säger Mattias Falkbåge.
Svårutredda brott
Brotten är svårtutredda eftersom många personer kan vara inblandade i flera led. Hur många som åker fast för brottet kan Mattias Falkbåge inte uttala sig om.
– De som får kortuppgifterna är inte alltid de som begår bedrägerierna, utan de kan sälja uppgifterna vidare till de som gör kortköpen i andra länder än Sverige och det är svårt att utreda, säger Mattias Falkbåge.