-Det här känns oerhört positivt, en väldigt viktig pusselbit har fallit på plats, säger Anna Petre, chef för samhällskontakter på Saab, till TT.
-Vi har blivit av med en tung sten. Ryggsäcken är lite lättare, men vi vet att det inte är klart ännu, fortsätter hon.
Nu återstår väntan på regeringens besked om statliga garantier och EU-kommissionens godkännande.
-Det är processer som vi inte kan påverka och även om vi tror på en positiv utgång så vågar vi inte säga något om tidsramen, säger hon.
Levt på gammal lån
Sedan den 20 februari, när Saab gick in i rekonstruktion som avslutades ett halvår senare, har bolaget levt på ett lån från General Motors på 150 miljoner dollar, cirka en miljard kronor. De första tre månaderna brändes nästan en tredjedel av lånet. Har pengarna fortsatt att gå åt i samma takt är kassan tom i mitten av november.
Anna Petre duckar på frågan hur länge pengarna räcker.
-Vi är bra på att spara pengar. Vi har byggt upp en marginal och har en flexibilitet.
Hon hoppas att alla processer som Saab är beroende av kan falla på plats så snabbt som möjligt.
-Vi står i startblocken och vill komma i gång med det nya Saab tillsammans med Koenigsegg.
TT: Hur ska ni lyckas vända försäljningen som har rasat enormt det senaste året?
-Det är en resa som vi måste göra när allt det här är klart. Det gäller att vinna tillbaka kundernas förtroende och det tror jag stenhårt på att vi kan göra med de nya modellerna, säger Anna Petre.
Nästa år kommer en ny 9-5 och en liten stadsjeep, 9-4 X, som ska byggas i Mexiko. Senare under året väntas även 9-5 som kombi. Förutom 9-4 X ska alla bilar tillverkas i Trollhättan.
”Oerhört viktigt”
Hos fackförbundet Unionen var tongångarna glada efter beskedet om att.
-Fantastiskt skönt och en oerhört viktig milstolpe, säger ordförande för Unionen på Saab Automobile i Trollhättan, Anette Hellgren, till TT.
Anette Hellgren betonar det betydelsefulla i att det var det belopp som söktes som också beviljades. Hon säger också att affärsplanen som lagts är stark.
-Jag tycker att man är ganska ödmjuk i planen om hur man bedömer att konjunkturen ser ut framöver. Den är möjligen riskfylld på det sättet att man ju inte vet hur konjunkturläget ligger kvar i alla branscher. Det gäller ju att det vänder.
TT: Kommer det här beskedet att innebära att Saab säljer fler bilar?
-Absolut. Det har vi sett att varje gång vi tagit ett steg som är positivt för företaget och de anställda, så har vi fått en bättre orderingång, säger Anette Hellgren.
”Ansträngt att leva”
Även på IF Metall är man glada.
-Det här var den viktigaste pusselbiten för spelets lösning, säger Paul Åkerlund, ordförande på IF Metall vid Trollhättefabriken.
-Nu ska visserligen EU-kommissionen och regeringen säga sitt, men jag hoppas att allt är klart inom en inte allt för avlägsen framtid.
TT: Börjar pengarna ta slut?
-Ja, det är ansträngt att leva nu, vi hade ju hoppats på ett avslut i september och nu befinner vi oss en månad längre fram. Men än så länge är vi med.
TT