Många har reagerat på att Postkodlotteriet i ett brev informerat om att de automatiskt kommer att dra 160 kronor från kundernas konton för en ”Semesterjackpot” i juli.
Det framgick inte tydligt hur kunderna som inte ville delta skulle bete sig, skriver Expressen. Konsumentverket kallar det för aggressiv marknadsföring.
– Någonstans har det brustit i informationen, säger Patrik Gustavsson, handläggare vid Lotteriinspektionen, till tidningen.
– I tillståndet för spelet står att kunderna ska informeras på ett tydligt och lättillgängligt sätt. Vi tittar nu på hur informationen har gått ut och om det gjorts på ett tydligt sätt.
Postkodlotteriets marknadsdirektör Anders Årbrandt säger till TT att företaget redan i början av december skickade över kundbrevet till Lotteriinspektionen och två veckor senare fick bolaget sitt lotteritillstånd förnyat. Han anser att informationen till kunderna varit ”tidig och tydlig”.
– I det nya tillståndet finns ett villkor om att informationen om den nya spelomgången ska vara tydlig och det ska vi kontrollera, säger Patrik Gustavsson, handläggare på Lotteriinspektionen.