Foto: Privat

Postnord godkänner bara en av tio reklamationer

Uppdaterad
Publicerad

Många läsare vittnar om skadade, försvunna och försenade försändelser. Men bara en av tio får igenom sin reklamation hos Postnord. ”Jag får ingen ersättning, trots att klänningen stinker av bensin”, säger Ellen Wicklén.

En rad läsare har hört av sig till SVT Nyheter och berättat om problem med försändelser. En som drabbats är Ellen Wicklén i södra Stockholm.

Hon köpte en barnklänning från en privatperson till sin fyra månader gamla dotter Signe. När försändelsen kom fram på måndagen hade en illaluktande fläck trängt igenom kuveret. Som tur var låg klänningen skyddad i en påse inne i kuveret, men hon kan ändå inte använda den eftersom plagget luktar bensin.

Poststrulet

– Den stinker. Jag måste förvara den i dubbla plastförpackningar för att den luktar så starkt. Den vill man inte ha på ett barn, säger Ellen Wicklén till SVT Nyheter.

Beklagade skadan

Postnord hade stoppat i brevet i en genomskinlig påse och skrivit att försändelsen var skadad. När Ellen Wicklén kontaktade kundtjänst fick hon beskedet att Postnord inte kommer att ersätta försändelsen, men att man beklagar att brevet är skadat.

”Ditt brev skickades som ett 1:a-klassbrev eller ett Ekonomibrev. Vi ger ingen ekonomisk ersättning för dessa försändelser. (…) I och med att du har fått detta meddelande är ditt ärende avslutat och vi gör ingen utredning”, skrev Postnord som svar på hennes anmälan.

Ellen Wicklén menar att det är uppenbart att brevet skadats under sin väg från avsändaren till mottagaren.

– Hon som jag köpte klänningen av filmade när hon postade brevet och då ser man att paketet är oskadat.

Nu vet hon inte hur hon ska gå vidare, men hon sparar klänningen som bevismaterial tills vidare.

En av tio får ersättning

Elllen Wicklén är inte ensam om att få nej till sin reklamation.

Förra året godkände Postnord bara en av tio reklamationer, närmare bestämt utgick ersättning i 7.278 av 74.045 ärenden.

Den genomsnittliga handläggningstiden för inrikes postpaket var 21 dagar och 33 dagar för utrikes postpaket. För inrikes brev var siffran 8 dagar och för utrikes 30 dagar.

Klagomålen omfattade huvudsakligen saknade, försenade och skadade försändelser.

Finns  två förklaringar

Erika Ahlqvist, chef för distrubution på Postnord, säger att siffran på de som inte får sina reklamationer godkända kan låta hög, men att det finns två huvudsakliga förklaringar. Den ena är att vanliga frankerade brev, som inte skickas rekommenderat, normalt sett inte går att reklamera.

– Anledningen är att de inte går att spåra. Därför har du inte samma skydd som när du köper ett rekommenderat brev. Det är inte en produkt med en garanti kopplad till sig, säger hon till SVT Nyheter.

Den andra förklaringen är att cirka 80 procent av alla paket som reklameras senare kommer till rätta.

– Då får kunden sitt paket i stället för ersättning.

Hur ska man göra för att vara säker på att en försändelse går att reklamera?

– Om du har en högvärdig produkt som du vill ha försäkring på får du köpa den typen av tjänst, exempelvis ett rekommenderat brev eller en pakettjänst med en identitet på sig.

Kan man vara säker på att få igenom sin reklamation om något går sönder eller försvinner då?

– Vad du kan reklamera avgörs av vilken tjänst du har köpt, om du levt upp till emballeringsvillkoren och om du köpt en tjänst så att försändelsen är spårbar. Ibland får du ersättning även för vanliga brev, men det bedöms från fall till fall.

Antal klagomål och reklamationer

2015 – 74.045 klagomål, 7.278 kompensationer

2014 – 67.398 klagomål, 9.254 kompensationer

2013 – 71.929 klagomål, 10.016 kompensationer

2012 – 75.295 klagomål, 9.104 kompensationer

2011 – 73.985 klagomål, 9.381 kompensationer

Källa: Postnord

Postnords regler för reklamation

En reklamation som gäller en förlorad, minskad, skadad eller försenad försändelse ska göras inom skälig tid, inte senare än sex månader.

För näringsidkare gäller särskilt följande:

  • Vid minskning eller skada som är synlig ska reklamation göras omedelbart.
  • Förseningar ska reklameras inom sju arbetsdagar.
  • Vid minskning eller skada som inte är synlig ska reklamation göras inom sju arbetsdagar. Sker inte detta åligger det den som reklamerar att visa att skadan eller minskningen

Vid reklamation ska inlämningskvitto, kvitto, faktura eller andra handlingar som styrker värdet av försändelsen visas upp om PostNord begär det.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Poststrulet

Mer i ämnet