Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör PR-konsulten Paul Ronges bedömning om tidigare myndighetskampanjer i klippet. Foto: SVT

PR-experten: Så har det gått för tidigare kampanjer

Uppdaterad
Publicerad

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, ska lansera en kampanj för att informera svenskarna om Nato när medlemskapet blivit klart. Men hur har det gått tidigare för våra myndigheters kampanjer?

”Prata gärna – men inte om försvaret, en svensk tiger” från Statens informationsstyrelse 1941.

”Om krisen eller kriget kommer” från MSB 2018.

”Tack för att du har handlat ensam” från bland andra MSB och Folkhälsomyndigheten 2021.

Det är tre tidigare informationskampanjer som riktat sig till hela svenska folket. Hur väl lyckades de förmedla sitt budskap och uppnå sitt syfte?

Hör PR-konsulten Paul Ronges bedömning i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.