Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Svårare att konkurrera och dyrare för konsumenten – se vad branschen tror händer när skatterabatten väntas försvinna på de mer klimatvänliga drivmedlen. Foto: Malin Hoelstad/TT

Prischock hotar på att köra miljövänligt – slut på skatterabatt

Uppdaterad
Publicerad

Ytterligare stora prishöjningar på de mest klimatvänliga drivmedlen kan vänta. Regeringen föreslår att skattebefrielsen på E85 och HVO100 ska försvinna. I värsta fall kan priset höjas med flera kronor litern.

Sverige har i många år fått okej från EU att låta rena biodrivmedel slippa skatt. Men nu befarar regeringen att det är slut med det. I en promemoria före nyår la man därför fram ett förslag om att rena biodrivmedel som E85 (etanol) och biodiesel (HVO100) istället ska ingå i den så kallade reduktionsplikten när skattebefrielsen försvinner.

– Det är stor risk att priset kommer att gå upp i sådana fall, det vore naivt att säga något annat, säger Magdalena Streijffert, kommunikationschef på Neste som är en av de stora tillverkarna av biodrivmedel.

Kan slå ut biodrivmedel

Full energi- och koldioxidskatt på rena biodrivmedel skulle ge staten 1,8 miljarder kronor. I värsta fall blir det en prischock vid pumpen. HVO100 skulle då gå upp med nästan sex kronor till omkring 30 kronor litern. (Den höjdes redan med mer än fyra kronor vid nyår). E85 skulle stiga 8.50 kronor till cirka 26 kronor med dagens priser.

– Då får rena biodrivmedel väldigt svårt att konkurrera och de skulle i princip försvinna. Då krävs andra åtgärder, säger Gustav Melin, vd på Svebio som organiserar drivmedelsproducenter.

”Finns en smärtgräns”

En stor prishöjning skulle inte bara drabba dem som upptäckt att man kan tanka miljövänligt i sin gamla dieselbil, utan även många budfirmor, bussbolag och åkerier som kör “fossilfritt” eller klimatvänligt och tankar etanol eller HVO100. Det är ibland ett krav i upphandling.

– Det är klart att det finns en oro för ytterligare prishöjningar. Många företag har profilerat sig som miljövänliga, men någonstans finns en smärtgräns, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Mer biodrivmedel kan hejda prisökning

Hur stor prisökningen i slutändan kan bli är oklart. Drivmedelsbolagen kan välja att hålla nere priset på biodrivmedel genom något högre priser på diesel och bensin. Det kan betalas av att bolagen får tillgodoräkna sig klimatnyttan av de rena biodrivmedlen.

Ökad produktion kan också bidra till att mildra prischocken. Hög efterfrågan och för liten produktion har drivit upp priset. Men under nästa år kommer både St1 och Neste att öka produktionen kraftigt. Att hela skattepåslaget kan vägas upp tror inte Svebio.

– Det kommer att bli dyrare om man tar bort skattebefrielsen, det går inte att hålla samma pris, säger vd Gustav Melin.

Reduktionsplikten innebär att drivmedelsleverantörer varje år måste minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel genom inblandning av förnybara och fossilfria drivmedel.

Kravet ökar succesivt till 2030 då utsläppen ska ha minskat med 28 procent för bensin och 66 procent för diesel.

Den 1 januari 2022 höjdes reduktionen till 7,8 procent för bensin och till 30,5 procent för diesel. Det ledde till att priset på diesel steg mer än en krona.

År 2030 förväntas sammantaget mer än 60 procent av den bensin och diesel som används vara fossilfri.

Vad är biodrivmedel?

Marknaden för drivmedel i Sverige består till största delen av bensin och diesel med inblandning av biodrivmedel. Övriga drivmedel på marknaden är fordonsgas samt de flytande drivmedlen E85, ED95, ren fame och ren HVO. Fame är en förkortning av fettsyrametylester och är en typ av biodiesel. Med HVO menas vätebehandlade fetter och oljor. E85 och ED95 är etanoldrivmedel som används i personbilar med en särskilt anpassad bensinmotor (E85) samt bussar och lastbilar med en särskilt anpassad dieselmotor (ED95). Under sommartid innehåller E85 ca 85 volymprocent etanol och under vintertid ca 76 volymprocent etanol. Resten av drivmedlet utgörs av bensin och tillsatser. ED95 innehåller 95 volym- 11 procent etanol och 5 volymprocent tillsatser.

Den etanol som används i Sverige produceras av livsmedels- och fodergrödor som vete och majs, men etanol kan även produceras av t.ex. restprodukter från skogen.

Ren fame används i bussar och lastbilar med särskilt anpassade motorer. Sådana fordon kan även tankas med vanlig diesel. Den fame som används i ren form i Sverige produceras av raps.

Ren HVO används framförallt i bussar och lastbilar med vanliga dieselmotorer, men fler och fler dieselbilar certifieras för att använda drivmedlet. Av den HVO som användes i ren form i Sverige 2020 hade ca 55 procent producerats av avfall och restprodukter (52 procent slakteriavfall och 3 procent tallolja). Övriga 45 procent hade producerats från livsmedels- och fodergrödor i form av palmolja och raps. Under 2021 har det kommit en ny höginblandad bensinkvalitet på den svenska marknaden, med 68 volymprocent förnybar bensin, 10 volymprocent förnybar etanol och 22 volymprocent fossil bensin.

Källa: Regeringen

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer