Foto: TT

Skärpt tillsyn av fastighetsmäklare

Uppdaterad
Publicerad

Lockpriser och falska bud i budgivningar – bostadsmarknaden kvalar in på tio i topp-listan på svåraste marknaderna för konsumenter. Det visar konsumentrapporten som släpptes i dag. Som svar på det meddelar konsumentminister Per Bolund (MP) att regeringen nu tillsätter en utredning för att skärpa tillsynen av företag inom mäklarbranschen.

Fastighetsmäklartjänster, luriga abonnemangsfällor och budgivning står i fokus i årets konsumentrapport. Enligt rapporten är bostadsmarknaden en av de 10 mest problematiska områdena att vara konsument på. I topp på listan som krångligaste marknad hamnar telekombranschen.

Per Bolund föreslår utifrån rapporten ett utökat tillsynsmandat för Fastighetsmäklarinspektionen, så att det även omfattar mäklarföretag och inte bara enskilda mäklare, vilket i dag är fallet.

– Det tror vi kommer att kunna ge bättre förutsättningar för en helhetssyn och också kunna stärka konsumentskyddet på marknaden, säger Per Bolund.

LÄS MER: SVT Dold granskar mäklare – lockpriser och skuggbud

Stärkt budget

Samma inspektion har enligt tidigare besked från regeringen fått en stärkt budget, med tre miljoner kronor i år och sex miljoner kronor per år därefter.

– Att köpa och sälja bostad är den största affär de flesta gör i livet och ofta vet man inte vad som ingår i mäklarens ansvar, vilket ansvar man har själv så för en tryggare konsumentvardag behövs oberoende information, säger konsumentombudsman Cecilia Tisell.

LÄS MER: Bostadsmarknaden skjuter i höjden

Lockpriser inte ovanligt

Budgivningen är något som konsumenter upplever som problematiskt. Falska bud och lockpriser är inte ovanligt.

– Vi föreslår en mer transparent budgivning där alla budgivare måste identifiera sig och alla ska kunna se vilka som budar, säger Cecilia Tisell, och tillägger:

– Lockpriser måste vi komma bort från, det gör att folk går på visningar till bostäder som aldrig skulle kunna bli aktuella för deras budget.

LÄS MER: Så ser bostadsmarknaden ut i våra grannländer

Abonnemangsfällor lurar konsumenter

En annan fråga som Konsumentverket lyfter fram i sin rapport är problemet med så kallade abonnemangsfällor. På nätet är det vanligt med erbjudanden på billiga produkter som senare visar sig leda till kostsamma prenumerationer eller abonnemang.

– Det är lätt att falla i en abonnemangsfälla och många drabbas. De förlorar pengar och i förlängningen sjunker förtroendet för näthandel, säger Cecilia Tisell.

LÄS MER: Konsumentministern: ”Ingå inga avtal på telefon”

Konsumentombudsmannens förslag är att stötta konsumenter genom information och varningar.

– Vi tycker att det ska finnas krav på skriftlig bekräftelse när man ingår avtal på telefon, säger hon.

LÄS MER: SVT granskar telefonförsäljare – partier backar från åtgärder

De tio mest problematiska marknaderna

De här marknaderna är mest problematiska för konsumenter i Sverige 2017, enligt Konsumentverkets bedömning.

1. Telekommunikationstjänster (tv-abonnemang, fast telefoni, mobiltelefoni och internet)

2. Försäkringar (person/familj, villa/hem och fordonsförsäkringar)

3. Bank- och finanstjänster (investering/pension, privatlån/kreditkort, lönekonto och bolån)

4. Tågresor

5. Hantverkare

6. Juridiska tjänster (till exempel vid skilsmässa, bouppteckning, skattefrågor, ekonomiska tvister, rättsliga processer och liknande)

7. Bilverksäder

8 Fastighetsmäklare

9. El

10. Kläder och skor

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.