Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Så ser PMS ut – influencern och programledaren Hanna Persson har filmat sig själv dagarna innan mens. Foto: SVT

Var sjätte kvinna lider av PMS: ”Alla negativa känslor blir uppskruvade”

Uppdaterad
Publicerad

Självtvivel, ångest och ilska. Så beskriver influencern Hanna Persson sina symtom av PMS som hon har haft sedan 14-årsåldern. Nu undersöker hon vilka möjligheter till hjälp det finns i den nya dokumentären PMS Forever av SVT Edit.

Runt var sjätte kvinna har besvär av PMS – det vill säga humörförändringar och andra kroppsliga besvär dagarna före mens. Ungefär var tjugonde kvinna lider av den svårare varianten PMDS som kan upplevas som en medelsvår till svår depression. Skillnaden är att besvären upphör när mensen kommer.

Beskriver självmordstankar

En stor andel av de som har PMDS har så svår depression veckan innan mens att de får självmordstankar. Det visar en ny studie som Inger Sundström Poromaa, professor i gynekologi, arbetat med.

– Det vi ser i den studien är att 60 procent av de med PMDS har så svåra besvär att vi skulle kalla det för en medelsvår till svår depression. Det är också 40 procent av de som är med i vår studie som beskriver självmordstankar, säger hon.

”Har påverkat min syn på mig själv”

Influencern och programledaren Hanna Persson har levt med besvär sedan hon var i 14-årsåldern.

– Nu när jag har gjort den här dokumentären har jag förstått att det har påverkat ganska mycket. Det har påverkat relationer och min syn på mig själv, säger hon i SVT:s Morgonstudion.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Professorn förklarar: Så kan du dämpa lindriga symtom av PMS Foto: SVT Morgonstudion
  • Träning. Fysisk aktivitet är bra mot all slags psykisk ohälsa, inklusive PMS och PMDS.
  • Sömn. Sov ordentligt på nätterna – inte på dagen.
  • Undvik alkohol. Det kan göra symtomen värre.
  • Minska på stressen. Det finns mängder av stressreducerande behandlingar som man kan söka via sjukvården eller nätet, till exempelvis yoga eller mindfulness.

Om inte detta fungerar kan man söka vård för vidare behandling med till exempel antidepressiva läkemedel eller hormonella behandlingar.

Källa: Inger Sundström Poromaa, gynekologiprofessor Uppsala universitet

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer