Foto: Jenni Larsson

Proteststorm mot barnskärp på Lindex

Uppdaterad
Publicerad

Ett skärp på Lindex barnavdelning har väckt häftiga reaktioner bland föräldrar på nätet. Nu väljer klädkedjan att dra tillbaka skärpet från alla sina butiker.

Skärpet, som går att hitta på Lindex barnavdelning, är utformat som ett måttband med centimetermått. De hundratals som har delat och kommenterat på Facebook utrycker en farhåga om att plagget ska bidra till vikthets bland unga.

”Alltså hur i helvete tänkte ni när ni gjorde ett skärp som ser ut som ett måttband? Anorexia-skärp för småflickor?”

”Hur tänkte ni när ni köpte in skärp med måttband till er barnavdelning? Som fd anorektiker blir jag väldigt oroad av att ni tycker det är en bra idé att sälja sånt till barn” är två av många kommentarer.

Jenni Larsson tog bilden som sedan spreds som en löpeld i sociala medier. Hon och hennes 16-åriga dotter hittade skärpet i en Lindex-butik och reagerade starkt.

– Det är väldigt osmakligt. Med den utseendefixering som barn är utsatta för är det helt enkelt inte okej, säger Jenni Larsson till SVT Nyheter.

Enligt Lindex har skärpet funnits i butik sedan 2011 och finns nu kvar bland reaplaggen i vissa butiker.

Hur resonerade ni när skärpet utformades?

– Vi tyckte att det var en kul design, vi hade ingen tanke alls på att barn skulle mäta midjan med det och att det skulle väcka sådana här känslor. När skärpet kom var det en mycket uppskattad produkt, kunderna tyckte det var gulligt, säger Anna Andersson, kommunikatör på Lindex.

”Problematiskt”

På onsdagseftermiddagen meddelade Lindex att plaggen dras in från klädkedjans alla butiker.

”Vi håller med om att utformandet av skärpet kan ses som problematiskt och vi vill absolut inte uppmuntra barn till att mäta sig” skriver Lindex på sin Facebooksida.

– Av kommentarerna på sociala medier idag förstår vi att flera kunder uppfattar designen som problematisk. Vi lyssnar till den kritik som kommit fram och tar åt oss och skärpet har nu tagits bort från vårt sortiment, säger Anna Andersson på Lindex.

Kan ni förstå kritiken?

– Vi är marknadsledande på barnkläder och har en bred målgrupp och det kommer alltid att finnas olika åsikter om vårt sortiment men vi uppskattar dialogen och tackar våra kunder för feedback och engagemang.

– Vi blev jätteglada allihop, säger Jenni Larsson vars bild startade uppropet mot skärpet.

– Det känns häftigt att man faktiskt kan göra något.

Det är inte första gången som Lindex barnkläder är i blåsväder. 2005 drogs en kritiserad barnbikini in.  2011 stormade det kring storlekarna på flick- och pojkkläder. 

Förra året fick ett facebookinlägg om tajta kläder för småflickor tiotusentals reaktioner på Facebook.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.