Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Psykologen listar för- och nackdelarna med ADHD-relaterade klipp på sociala medier. Foto: Skärmbild från Tiktok

Psykolog: Får in minst en i veckan som sökt hjälp efter ADHD-klipp

Uppdaterad
Publicerad

ADHD-relaterade videor har fått enormt stor spridning i sociala medier-appen Tiktok. Syftet med klippen är i många fall att hjälpa andra att upptäcka om de har ADHD.

– Vi får in minst en person i veckan som sökt hjälp efter att de sett klipp på Tiktok, säger psykologen David Waskuri.

Hittills har hashtagen ADHD över 25 miljarder visningar på Tiktok. Klippen börjar med fraser som ”Fem tecken på att du har ADHD” eller ”Så upptäcker du att du har ADHD”.

Psykologen Daniel Waskuri är övervägande positiv till trenden och menar att klippen kan hjälpa till att bryta stigmatiseringen.

– Jag tycker det är bra att det synliggörs för det är ett problem som många känner igen sig i. Ju fler som pratar om det desto mer bryter man stigmatiseringen, säger han.

Kan spridas felaktig information

Men han ser även nackdelar med klippen och menar att det är viktigt att komma ihåg att personerna i videorna inte alltid är diagnostiserade.

– Det de säger stämmer inte alltid. De kanske tar upp ett symptom som inte är ett ADHD- eller ADD-symptom, säger Waskuri.

– Nästan vid alla diagnoser ingår det saker som nästan alla kan känna igen sig i. För att det ska bli en diagnos måste man ha många av symptomen under en lång tid och de ska ha gett dig problem hela livet, fortsätter han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.