-Helt fantastiskt. Vi hade ett nytt koncept att flytta ut från studion till valvakorna för att befinna oss där spänningen var och det verkar ha gått hem hos tittarna, säger Eva Landahl, ansvarig utgivare för SVT:s valprogram.
Siffrorna visar också att svenska folket satt uppe sent. Mellan klockan 23 och midnatt följdes valvakan av i snitt 1,9 miljoner tittare.
Även debatterna populära
Slutdebatten som sändes i fredags sågs av i snitt 1,37 miljoner tittare vilket är fler än tidigare slutdebatter. Även duellen som sändes 12 september hade den högsta tittarsiffran för programmet på 20 år.
Har intresset varit extra stort för valet?
-Ja, jag tror det. Det har varit så många ödesfrågor för alla partierna och ett nytt parti som åkt upp och ner vid fyra procentsspärren, säger Eva Landahl.
Även SVT:s valsajt har gått bra. Förra veckan hade sajten 553.000 unika besökare.
-Vi har haft mycket högt tryck som varit långt över förväntningarna. Det är också roligt att Valpejl fått så stort genomslag och varit en så stor publikdragare, säger Leonard Wallentin, projektledare för SVT:s valsajt.
Malin Lundgren