Dieselpump

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Nu backar regeringen och vill höja den omdiskuterade reduktionsplikten. SVT:s reporter Johan Zachrisson Winberg förklarar regeringens svängning och om det kommer påverka din plånbok. Foto: SVT / Anders Wiklund, TT

Regeringen backar – vill höja reduktionsplikten

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen kommer i höstbudgeten föreslå att höja reduktionsplikten, erfar SVT.

Sänkningen av reduktionsplikten förra året var ett av Tidöpartiernas viktigaste vallöften, men det fick också mycket kritik.

Nu backar regeringen – för att minska svenska klimatutsläpp.

1 januari sänktes reduktionsplikten till 6 procent för både diesel och bensin. En kraftig minskning från nivån på 30,5 procent som rådde för diesel. Skillnaden för bensin var mindre, en minskning från 7,8 procent. Detta var ett av Tidöpartiernas viktigaste vallöften.

Åtgärden beräknades ge fyra miljoner ton ökade koldioxidutsläpp och har mötts av tuff kritik från oppositionen och flera remissinstanser. Dessutom har det gjort att Sverige varit på väg att missa både de svenska klimatmålen och de mål vi lovat EU. Det gör att Sverige hotas av både böter och indragna bidrag värda miljarder kronor.

I årets budgetförhandling har Tidöpartierna enligt SVT:s källor enats om att höja nivån på reduktionsplikten igen, från 6 till 10 procent.

En mindre återställare, men tillräckligt för att minska CO2-utsläppen med minst en halv miljon ton per år.

Sänka drivmedelsskatterna

Att backa på reduktionsplikten betyder ett sviket vallöfte, framför allt för SD och KD som båda hade stark profil i frågan. Samtidigt har Tidöpartierna gemensamt lovat att Sverige ska klara sitt EU-åtagande om minskade utsläpp. Då krävs att regeringen gör något för att minska utsläppen – ju förr desto mindre drastiska åtgärder krävs.

Tidöpartierna planerar att sänka drivmedelsskatterna ytterligare, förhoppningen är att priset vid pump inte behöver stiga, trots högre inblandning.

– Det viktiga var effekten på priset, inte vilka styrmedel som används, säger en källa som förklaring till att man accepterat det svikna vallöftet.

Sverigedemokraterna skriver i en kommentar till SVT att det inte ska bli dyrare att tanka bilen och att uppgörelsen gäller mandatperioden ut.

”De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel.”

Höjs nästa sommar

Vad gäller EU:s klimatmål är alternativet att i ännu högre grad öka skogens upptag av koldioxid, vilket skulle kräva omfattande åtgärder, i klartext minskad avverkning – vilket inget av Tidöpartierna vill föreslå.

Regeringen beslutade förra året att den sänkta reduktionsplikten skulle gälla hela mandatperioden. Samtidigt avskaffades de tidigare planerade höjda nivåerna för 2027-2030. Nu höjs nivåerna redan nästa år – men enligt SVT:s källor kommer förändringen införas vid halvårsskiftet, den 1 juli 2025.

SVT har sökt klimatminister Romina Pourmokhtari (L).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.