Infrastrukturminister Anna Johansson Foto: TT

Regeringen: Skärpt transportöransvar ska hejda flyktingströmmen

Uppdaterad
Publicerad

Från och med den 21 december ska det gå att kräva id-kontroller på tåg, buss eller färjor till Sverige. Nytt är att buss-, tåg- och färjebolag ska bötfällas om de inte kontrollerar identiteten på sina passagerare.

Regeringen föreslår i en lagrådsremiss att det från den 21 december i år ska krävas id-kontroller på tåg, bussar eller färjor på väg till Sverige.

– Vi behöver få kontroll över situationen så jag tror att det finns förståelse att regeringen vidtar de här åtgärderna även om de orsakar störningar i tåg- och busstrafiken, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S) till SVT Nyheter.

Regeringen motiverar förslaget med den rådande flyktingsituationen. Asylsystemet är under stor press, men också andra samhällsfunktioner som skolan, socialtjänsten och hälso- och sjukvården. Regeringen bedömer, enligt lagrådsremissen, att ”den aktuella situationen innebär ett allvarligt hot mot allmän ordning och inre säkerhet”.

Orsakar störningar

Enligt infrastrukturministern kan konsekvenserna för transportörer och pendlare bli besvärliga i och med de utökade kontrollerna.

–  Det kan bli behov av tidtabellsjusteringar, det kommer att uppstå förseningar och det kommer att bli struligare att åka över gränsen, säger Johansson.

Enligt regeringen behövs det också ett effektivt system för att se till att id-kontrollerna verkligen genomförs. Man skriver att det är mindre lämpligt att kalla det straff, eftersom det förutsätter kriminalisering och riktar sig mot enskilda människor. I stället vill man införa ett system med sanktionsavgifter mot de företag som låter bli att kontrollera passagerarnas identitet.

Öppnar för brostängning

Förslaget innebär också att regeringen ska få möjlighet att besluta om att stänga ”väg eller annan led som allmänt används för trafik med motorfordon och som utgör en förbindelse med annan stat”. I praktiken handlar det om Öresundsbron.

När blir det aktuellt att stänga Öresundsbron?

– Förhoppningsvis inte alls, vi har hittills inte varit i en sådan situation att vi har bedömt att det skulle behövas, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S)

Infrastrukturministern tror att det på den danska sidan finns förståelse för förslagen, också vad gäller möjlig stängning av bron.

– Signaler jag har nåtts av är att det finns en stor förståelse från dansk sida att Sverige vidtar åtgärder på grund av situationen.

Det spekuleras om att det är signalpolitik från er sida för att få Danmark att göra mer?

– Nej, så är det inte, säger Johansson och hänvisar till påfrestningarna på det svenska samhället i och med flyktingläget.

”En rimlig nivå”

Den nya lagen är tänkt att gälla i tre år och kravet på id-kontroll kommer inte hävas inte förrän regeringen bedömer att situationen är under kontroll igen. Men infrastrukturministern kan inte ange till vilken nivå antalet asylsökande då måste ha sjunkit.

– En rimlig nivå som vi klarar av att hantera, upprepar Anna Johansson (S) flera gånger. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.