– Förra året så hade vi det lägsta antalet döda i trafiken någonsin, 232 stycken. Nu höjer vi ambitionsnivån, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Sverige är världsledande när det gäller trafiksäkerhet med jämförelsevis låga dödssiffror. Mitträcken, bilbarnstolar och nykterhet är några av faktorerna som förklarar den stora minskningen av antalet dödsoffer. Men de senaste åren har den nedåtgående kurvan mattats av. Visserligen var 2019 det bästa året någonsin men året innan, 2018, var det sämsta på många år, då dog 324 personer i vägolyckor.
Tufft men inte omöjligt
Enligt det nya delmålet ska antal döda halveras till 133 fram till år 2030. Utgångsläget, 266, är ett medelvärde av antal döda mellan 2017-2019. Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket, tycker att regeringens nya mål är tufft, men inte omöjligt. Inom ungefär sex år, när de nya säkrare bilarna är etablerade på andrahandsmarknaden, kommer dödssiffrorna att sjukna markant tror Maria Krafft.
– Ett exempel är bilar som automatiskt styr tillbaka in i filen, det vet vi räddar 30 procent av mötesolyckorna, säger Maria Krafft.
Den största utmaningen för att nå det nya målet är hastigheten enligt Krafft.
– Över hälften av alla kör för fort, om alla börjar hålla hastigheten i morgon så kan vi rädda hundra liv bara i år.