Reklam för Coca-Cola fälld igen

Uppdaterad
Publicerad

Grabbig ton, medger Coca-Cola om sin reklam för drycken Zero på hemsidan. Men nu fälls den som könsdiskriminerande med motiveringen att kvinnor framställs som ”rena sexobjekt”.

Inför Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam (ERK) försvarar Coca-Cola sig med att kvinnofiguren på hemsidan ”är klädd i jeans och topp enligt gängse mode”.

Anmälare har vänt sig mot att kvinnan, om ett antal frågor besvaras rätt, plötsligt står bredvid en säng i bara trosor och behå.

Det tar upp att detta bekymmersfria liv handlar om sex utan förspel, medan företaget hänvisar till sådant som helger utan slut.

Etiska rådet håller dock inte med och anser att reklamen är kränkande för kvinnor i allmänhet. Dessutom konserverar den en otidsenlig syn på könsroller och är nedvärderande för både kvinnor och män.

Zeroreklamen fälldes också i december.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.