Unga synskadades rätt till att lära sig punkskrift har varit uppe på utbildningsutskottets bord tidigare men har nu senast aktualiserats av tre motioner från riksdagsledamöter inom Moderaterna, Kristdemokraterna och Socialdemokraterna.
Annika Östling är styrelseledamot i Synskadades Riksförbund och ordförande i den lokala föreningen i Dalarna. Hon sågar det argument som brukar lyftas fram om att punktskrift är förlegat och att talsyntes, det vill säga att texten läses upp, och andra tekniska hjälpmedel skulle vara tillräckliga.
– Då får man inte tillgång till något skriftspråk. Man skulle aldrig komma på idén att de elever som ser inte skulle få lära sig att läsa vanliga bokstäver eller skriva med penna, säger Annika Östling.
Inte aktuellt med ändring
Frågan om den rättigheten ska skrivas in i skollagen ska upp till debatt och bordläggning i riksdagen den sjunde och åttonde april, men inte heller den här gången ser det ut att gå vägen, utskottets förslag är att avstyrka motionerna.
Det finns heller inga planer eller pågående arbeten från regeringens håll att föra in rätten till punktskriftsundervisning i skollagen, uppger utbildningsminister Anna Ekströms (S) statsekreterare Erik Nilsson för SVT.
Lättare i arbetslivet
I förlängningen skulle en satsning på punktskrift också förbättra situationen för blinda och synskadade i arbetslivet menar Synskadades Riksförbund.
– De som är vuxna och ute i arbetslivet använder punktskrift i väldigt hög utsträckning för att till exempel kunna hålla föreläsningar och anteckna. Att kunna det gör att man blir mer anställningsbar, säger Annika Östling.
Färre som kan det i dag
I dag är synskadade barn integrerade i den kommunala skolan men under stor del av 1900-talet var det vanligt att barn med funktionshinder skickades till speciella internat. För blinda och synskadade fanns Tomtebodaskolan i Solna, som stängde 1986 samt synklasser på några få skolor runt om i Sverige. Annika Östling berättar det då att alltid ingick i undervisningen att lära sig punktskrift.
– Man ansåg att det var viktigt och nödvändigt. I dag är det framförallt i de fall där föräldrar trycker på som elever får lära sig punktskrift i skolan.