”Riktad reklam blir vanligare i framtiden” – Facebook vill veta var du bor

Publicerad

Var bor du? En enkel fråga som säljer annonser. I december uppdaterade Facebook sin design, och sedan dess uppmanas användarna att ange vilken stad de bor i genom flera olika funktioner på sidan.

Informationen ger Facebook möjlighet att sälja fler annonser med lokal anknytning.

Ju mer personlig information som användare skriver in i sin Facebook-profil, ju framgångsrikare kan sajtens annonsörer rikta sin marknadsföring till personer som sannolikt är intresserade av att köpa deras produkter.

Till exempel kan informationen om var användarna bor locka lokala restauranger att köpa annonser som går ut till alla som bor i deras närområde. Det skriver sajten ”Inside Facebook”.

Riktad reklam, där annonsörerna baserat urvalet av mottagare på uppgifter om deras intressen, arbete, bostadsort, ålder och kön, kommer bli allt vanligare i framtiden.

Det menar Lena Carlsson som är VD på kommunikationsbyrån Kreafon, och som nyligen skrivit en bok om bland annat annonseringen på Facebook.

Reklamtröttheten är utbredd i Sverige, berättar hon. Många sätter upp ”Ingen reklam”-lappar på ytterdörren och börjar zappa när tv-reklamen sätter igång.

-Om den riktade reklamen lyckas kan den uppfattas som mindre störande av mottagarna, eftersom informationen i den är relevant för dem. Det kan vara en situation som båda parter vinner på, säger Lena Carlsson.

Men det är oklart vilken effekt försöken att rikta reklam egentligen har.

-När man tittar på antalet visningar av annonserna på Facebook, och sedan jämför det med antalet klick på dem, ser man att det krävs extremt många visningar för varje klick. Det skulle kunna betyda att man ändå inte lyckas träffa så rätt.

Kan effekten bli att mottagarna blir misstänksamma mot företag som skickar uppenbart riktad reklam till dem, och känner obehag inför att vara ”iakttagna” av företagen?

-Det är nog snarare så att man blir misstänksam mot Facebook och hur sajten använder informationen om dem i det läget.

”Säljer inte info”
Annonsörerna kan inte köpa tillgång till mottagarnas Facebook-profiler, berättar Lena Carlsson, vilket är en vanlig missuppfattning när det gäller sajtens annonsförsäljning.

Den utbredda uppfattningen att Facebook ”säljer information” om sina användare till företag, stämmer inte enligt henne.

Företagen får fylla i ett formulär när de beställer annonsplatsen där de gör en mottagarprofil, exempelvis utifrån mottagarnas intressen, bostadsort, och arbete.

Sedan räknar Facebook ut hur många av deras användare som stämmer in på profilen. Priset bestäms antingen efter hur många visningar annonsen har, eller hur många klick den får.

Några underlag för resultaten får annonsörerna inte ut från sajten.

-Det är en nackdel för företagen att de aldrig kan kontrollera att deras annonser verkligen går ut till så många som Facebook påstår, och att annonsen fått så många klick. Där måste de helt enkelt lita på Facebooks information.

Växande fenomen
I dag är det relativt få företag som annonserar på Facebook, berättar Lena Carlsson. Det är också relativt billigt, om man räknar priset per annonsvisning.

-Jag tror att det här kommer att växa i framtiden. Det är ändå ett relativt bra sätt för annonsörerna att välja målgrupp som de till exempel inte har när de annonserar i dagstidningar.

Tv-reklam kan bli riktad
Den riktade reklamen kan också komma att dyka upp i andra sammanhang. Till exempel kan tv-reklamen vara på väg att utvecklas i den riktningen.

-Jag tror att folk kommer få fler möjligheter att välja vilken tv-reklam man vill ha i framtiden. Det finns ju alltid lägen där man vill ha viss typ av reklam, till exempel när man ska bygga om sitt kök eller planerar ett köp, säger Lena Carlsson.

Louise Josborg
louise.josborg@svt.se

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer