När terrorstämplade Hamas angrep Israel på lördagsmorgonen fanns hundratals svenska medborgare i landet. Flera vittnar nu om att det har varit svårt att få information från ambassaden och Utrikesdepartementet.
– Det var omöjligt att komma fram, säger en anhörig.
De hade hoppats att få mer information och anvisningar om vart det var bäst att åka. Men när de ringde ambassaden möttes de av en telefonsvarare.
Ringde nummer för akuta ärenden
Det finns också ett journummer hos Utrikesdepartementet för ”akuta konsulära nödsituationer” som enligt hemsidan ska vara öppet dygnet runt, årets alla dagar.
– Jag ringde minst 30 gånger utan att få svar, säger den anhöriga.
När de väl kom fram, sent på eftermiddagen fick de höra att de skulle kolla på hemsidan – som i sin tur hänvisar till numret de redan ringt.
– Jag tycker det är helt horribelt. De måste ha en plan för hur den här typen av händelser, säger en anhörig.
Efter tsunamikatastrofen fick Utrikesdepartementet kritik för att ha varit svåra att nå.
– Man undrar om de inte lärt sig någonting, säger en anhörig.
UD: Agerade direkt
I en skriftlig kommentar till SVT skriver Utrikesdepartementets presstjänst att de har förståelse för att anhöriga blivit upprörda.
”Regeringskansliet agerade direkt när problemen uppstod, bland annat togs extra personal in”.
”Vi arbetade skyndsamt för att hitta en lösning på de tekniska problemen och redan i går (söndag, reds. anm.) fungerade såväl svensklistan som möjligheten att nå oss via Regeringskansliets växel igen”, skriver Utrikesdepartementet.
– Det är under all kritik, säger en anhörig.
Vet du mer? Kontakta SVT:s granskande reportrar här