Anhöriga vittnar om att det varit extrems svårt att få kontakt med utrikesdepartementet för att få upplysningar om svenska medborgare som befinner sig i Israel. Foto: Privat/TT arkiv

Ringde 30 gånger till UD utan svar: ”Helt horribelt”

Uppdaterad
Publicerad

Flera anhöriga till svenskar i Israel som SVT har varit i kontakt med vittnar om att det har varit svårt att nå Sveriges ambassad och Utrikesdepartementets jour. Vissa har ringt i flera timmar utan att lyckas komma fram.

– Jag blir extremt upprörd, det är ingen som svarar, säger en anhörig vars dotter befann sig i Israel när angreppet började.

När terrorstämplade Hamas angrep Israel på lördagsmorgonen fanns hundratals svenska medborgare i landet. Flera vittnar nu om att det har varit svårt att få information från ambassaden och Utrikesdepartementet.

– Det var omöjligt att komma fram, säger en anhörig.

De hade hoppats att få mer information och anvisningar om vart det var bäst att åka. Men när de ringde ambassaden möttes de av en telefonsvarare.

Ringde nummer för akuta ärenden

Det finns också ett journummer hos Utrikesdepartementet för ”akuta konsulära nödsituationer” som enligt hemsidan ska vara öppet dygnet runt, årets alla dagar.

– Jag ringde minst 30 gånger utan att få svar, säger den anhöriga.

När de väl kom fram, sent på eftermiddagen fick de höra att de skulle kolla på hemsidan – som i sin tur hänvisar till numret de redan ringt.

– Jag tycker det är helt horribelt. De måste ha en plan för hur den här typen av händelser, säger en anhörig. 

Efter tsunamikatastrofen fick Utrikesdepartementet kritik för att ha varit svåra att nå.

– Man undrar om de inte lärt sig någonting, säger en anhörig.

UD: Agerade direkt

I en skriftlig kommentar till SVT skriver Utrikesdepartementets presstjänst att de har förståelse för att anhöriga blivit upprörda.

”Regeringskansliet agerade direkt när problemen uppstod, bland annat togs extra personal in”.

”Vi arbetade skyndsamt för att hitta en lösning på de tekniska problemen och redan i går (söndag, reds. anm.) fungerade såväl svensklistan som möjligheten att nå oss via Regeringskansliets växel igen”, skriver Utrikesdepartementet.

– Det är under all kritik, säger en anhörig.

Vet du mer? Kontakta SVT:s granskande reportrar här

Hela Utrikesdepartementets svar

Vi har förståelse för att anhöriga blev upprörda när de inte kunde nå UD via Regeringskansliets telefonväxel. Regeringskansliet agerade direkt när problemen uppstod, bland annat togs extra personal in som kunde registrera svenskar på svensklistan manuellt. Vi såg också till att snabbt få en teknisk lösning på plats så att svenskar skulle kunna komma fram på telefon på andra sätt. Vi arbetade skyndsamt för att hitta en lösning på de tekniska problemen och redan i går fungerade såväl svensklistan som möjligheten att nå oss via regeringskansliets växel igen.  

Vi är även medvetna om att det var svårt att nå ambassaden i Tel Aviv. På grund av det mycket allvarliga säkerhetsläget kunde inte ambassaden arbeta från kansliet som önskat.

Personer i Israel eller Palestina som inte kom fram till UD under helgen eller som är osäkra på om deras registrering på svensklistan tagits emot uppmanas att ta kontakt med UD via det särskilda krisnumret +46 8-405 19 00. Numret är kommunicerat på respektive utlandsmyndighets reseinformation samt på UD Resklar/Facebook.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.