SAS-strejken drabbade 370 000 resenärer. Foto: TT

Så drabbade strejken SAS och resenärerna

Uppdaterad
Publicerad

Över 370 000 drabbades. Det kostade SAS 650 miljoner. Nu har ARN avgjort om resenärerna bör få någon kompensation.

Pilotstrejken hos SAS i april drabbade både resenärer och företaget hårt. Strejken pågick totalt sju dagar, mellan 26 april och 2 maj.

Drygt 4 000 flygningar ställdes in och över 370 000 resenärer drabbades när SAS skandinaviska piloter strejkade. Det hela ska ha kostat företaget 650 miljoner kronor, enligt TT.

Piloterna ville ha högre lön och bättre schema

Konflikten, som även pågick i Danmark och Norge, handlade om att SAS skandinaviska piloters löner inte ökat trots att produktiviteten gått upp.

Under konflikten skrev Svensk Pilotförening, SPF, i ett pressmeddelande att SAS svenska piloter sedan 2009 har försämrat sina löner med cirka 20 procent i relation till lönemärket och att produktiviteten samtidigt har ökat med 20 procent.

SPF menade också att SAS svenska piloter har gjort stora uppoffringar för att rädda bolaget från konkurs 2012. Ett annat krav var bättre villkor gällande arbetstider.

I en debattartikel i Expressen skrev Mattias Dahl, vd för arbetsgivarförbundet Svenska Flygbranschen, SFB, att pilotfackets bild av läget var felaktigt.

Ingen ersättning

I efterhand har SAS vd Rickard Gustafson sagt att han anser att bolaget gjorde allt det kunnat för att undvika en konflikt och beklagat att det ändå blev en strejk.

Svenskt näringsliv meddelade efter strejken att man inte kommer att betala någon konfliktersättning till flygbolaget då man anser att SAS brutit mot det så kallade lönemärket som ännu inte är satt för åren 2020 och 2021.

Budet till nytt kollektivavtal som avvisades av pilotfacket innebar enligt arbetsgivaren större möjligheter att påverka schemat och löneökningar på cirka 2,3 procent. Enligt arbetsgivarens beräkningar skulle piloternas krav innebära runt 13 procent i löneökningar, något som inte bekräftades av facket.

När parterna tillslut nådde en överenskommelse så hade Svensk Pilotförening fått backa i sina lönekrav, men fått igenom krav om schemaläggningen.

En stor fråga för de drabbade resenärerna har varit huruvida de ska få ersättning för de inställda avgångarna. Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har gjort bedömningen att SAS inte behöver betala ut kompensation för de inställda flighterna. Kompensation är inte det samma som den ersättning som betalats ut för kostnader för biljetter hos andra flygbolag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.