Korsningen Hornsgatan / Götgatan ned mot Slussen och en utfart mot Ringvägen nära Skanstull på Södermalm – två platser man där man som cyklist bör ta det extra försiktigt. Foto: SVT

Så farligt är det att cykla i Stockholms rusningstrafik

Uppdaterad
Publicerad

Stockholms län är den del av landet där lägst andel av alla resor görs med cykel, ändå gäller det att vara rejält uppmärksam i rusningstrafik. Efter att ha legat efter börjar man nu prata cykelmiljö på samma sätt som man länge gjort i Malmö, menar cykelexperten Pelle Envall. SVT Nyheter hoppade på cykeln i morgonrusningen för att visa hur farligt det fortfarande kan vara på vissa platser i Sveriges största stad.

Cykeltrafiken i Sveriges huvudstad är tung och intensiv i rusningstrafik – ändå är Stockholms län den del av landet lägst andel av resorna genomförs på cykel.

– En av 20 resor som görs i Stockholms län är på cykel. I hela riket är det ungefär en på tio resor, säger Pelle Envalll, vd på konsultbolaget Trafikutredningsbyrån, som har jobbat med trafikplanering och stadsutveckling i över 15 år.

Flera farliga sträckor

SVT Nyheter ger sig ut, med kamera på hjälmen, på en tvåhjulig tripp för att fånga bilden av en helt vanlig vardagsmorgon i rusningstrafik – och vilka risker man som cyklist tvingas ta. Vid klockan 8.30 på morgonen trängs bilar, cyklister och fotgängare i sedvanlig ordning.

Denna cykelresa går från Gullmarsplan, ned mot Skanstull, över Södermalm, förbi Slussen, via Gamla Stan, vidare förbi Grand Hotell och fram till Strandvägen. Det är en sträcka på mindre än fyra kilometer där cyklister varje morgon tvingas tränga sig fram på några av stadens absolut farligaste cykelvägar.

– I Stockholmstrafiken bör man verkligen se upp särskilt för stora bussar och lastbilar, de kan nästan aldrig se cyklister som hamnar bakom eller snett bakom i trafiken, säger Pelle Envall.

Detta blir tydligt vid Slussen där bussar, bilar och lastbilar ska samsas med cyklister på små ytor avsedda för trafik – samtidigt som knutpunkten just nu är en stor byggarbetsplats.

Dyster citystatistik

Dagens Nyheter publicerade nyligen en databaskarta som visar var över 10.000 olyckor i Stockholm har inträffat. Totalt sett har cykelolyckorna i Sveriges huvudstad minskat något de senaste åren, men i centrala delar av staden går statistiken åt motsatt håll – här har olyckorna ökat något, visar statistiken.

Egentligen är det först nu man i Stockholm har påbörjat de storsatsningar som krävs för att komma ikapp städer som Malmö, enligt Pelle Envall.

– Stockholm har tänkt mycket mindre på cykel i stadsplaneringen, jämfört med andra storstäder, säger han.

I slutet av förra sommaren skrev Svenska Dagbladet om hur Stockholm hade kvar cirka 700 miljoner kronor av den miljard kronor som satsats på att förbättra farliga cykelstråk och öka tryggheten.

”Att ställa om tar tid”

När våren nu gör sitt intåg i Sverige är det ännu en gång med en cykelmiljö som på många håll av centrum lämnar mycket att önska.

Pelle Envall ser dock att en del nu faktiskt är på gång att hända. Vad gäller den kanske många gånger upplevda trögheten på området så hänvisar han till hur staden för ett antal decennier sedan planerades.

– På 60-talet var det ju bara tunnelbana och bil man planerade för. Cykling var något som barnen skulle ägna sig åt på fritiden, så är det ju inte riktigt nu. Men att ställa om tar tid, säger Pelle Envall.

”Tror att folk är rädda”

DN konstaterade tidigare i veckan att bilden av Stockholm som cykelstad rimmar tämligen illa med de styrande politikernas ambitioner på området.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) vill att Stockholm ska bli Sveriges ledande cykelstad, men konstaterar krasst vad som saknas.

– Jag tror att folk är rädda för att cykla i Stockholm, olyckorna är fortfarande på för hög nivå. Det finns för få cykelbanor, de är inte tillräckligt breda och en del slutar tvärt i bilväg, säger han till DN.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.