Foto: Caroline Nilsson/SVT

Så försöker blufföretag lura på dig bantningspiller i kommentarsfälten på Facebook

Uppdaterad
Publicerad

När SVT Nyheter publicerar nyheter på Facebook på temat kost och hälsa tar det ofta inte många minuter innan det dyker upp kommentarer från människor som berättar om deras enorma bantningsframgångar. Samma kommentarer dyker upp i tusentals och åter tusentals kommentarsfält, på en lång rad olika språk. Men, vilka ligger bakom kommentarerna, och vad exakt vill de sälja på folk? Och – går någon verkligen på bluffen?

Kommentaren dyker i regel upp snabbt – kanske en halvtimme efter att en artikellänk som handlar om kropp och hälsa har publicerats på SVT Nyheters Facebooksida.

Foto: Facebook

Det är alltid samma upplägg – en användare som beskriver en viktminskning, följt av två beundrande kommentarer. Kommentarerna finns på en lång rad olika språk – alla med mer eller mindre samma innehåll, och dyker upp på en lång rad Facebooksidor som publicerar material med hälsofokus, svenska så väl som utländska.

Foto: Facebook

Det är inte bara ”Gnuan Acka Jean Achille” som är i farten – det finns en enorm mängd konton med en enorm mängd olika namn.

Foto: Facebook

Väl inne på Facebookprofilen får man en uppmaning att gå in på en blogg. Klickar man, hamnar man först på en ryskspråkig omdirigeringssida, som avgör var i världen man ska hamna – i detta fall en blogg skriven på svenska.

Bloggen påstår sig tillhöra ”Mary Vilhelmsson”, men bilderna är egentligen tagna från brittiska tabloider, och föreställer en helt annan person.

Till slut, lite längre ner i texten, avslöjar ”Mary” att hon vill sälja produkten Fatkiller, som saluförs av företaget ”Aliaz”.

Konsumentverket: En abonnemangsfälla

På Konsumentverket känner man väl till företaget Aliaz, och menar att de ligger bakom flera bluffartade produkter.

Och att flera gått på bluffen.

– Mellan augusti 2013 och idag har vi fått in 94 stycken anmälningar, säger Hans Lundin på Konsumentverket till SVT Nyheter.

Enligt Hans Lundin ägnar sig Aliaz åt något som de betecknar som ”abonnemangsfälla”.

– Det börjar med ett proverbjudande, till exempel på en bantningsprodukt. Läser man det finstilta så ser man att om du tackar ja, så tackar du ja till ett abonnemang. Så du får hem Fatkiller en gång i månaden. Folk märker vanligtvis detta först när de tittar på sitt banksaldo, och undrar vad det är för pengar som flera gånger dragits.

Abonnemangen är sedan mycket komplicerade att ta sig ur.

Uteslutande utländska företag

Information om företaget bakom Fatkiller är mycket knapphändigt på deras sajt, men postbox i Tallinn och adress i Riga anges, om man går igenom deras integritetspolicy.

Foto: Faksimil

Detta bekräftas av Konsumentverket.

– Det finns flera företag som sysslar med sådant här, och uteslutande befinner de sig utanför Sveriges gränser. De har ofta en postbox någonstans i Baltikum, menar Hans Lundin.

Hans Lundin säger att bakom Aliaz kan ytterligare förgreningar finnas, med flera andra relaterade bolag i andra länder.

– De är oerhört svåra att komma åt. Och myndigheterna i Baltikum hittar ofta bara en postboxadress, och kan inte följa spåret vidare.

Ett asiatiskt företag?

Företaget som saluför Fatkiller ligger bakom flera andra produkter, så som penisförlängarmedlet ”Horsepower XXL”, som utlovar åtta centimeter längre penis på två veckor.

Redan 2012 rapporterade SVT om Horsepower. Då menade en person som påstådde sig vara vd att bolaget bakom Horsepower var ”ett asiatiskt företag som testat den svenska marknaden”.

Företaget svarar

Skriver man till företagets svenska mejladress kommer ett automatiserat svar på god svenska, därefter följer all kommunikation på engelska.

Var gör ni reklam för era produkter?

– Vi gör primärt reklam online, svarar en icke namngiven representant för Fatkiller, per mejl.

På SVT Nyheters Facebooksida har vi sett flera användare som i kommentarsfältet gör reklam för er produkt. Arbetar dessa människor för er?

– Vi betalar självklart inte någon för att skriva fejk-kommentarer i sociala medier. Om de har skrivit positivt om Fatkiller är vi övertygade att de verkligen är glada och nöjda.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.