”Ljuset har en viss aktiverande effekt på oss”, säger Jerker Hetta, professor i socialpsykiatri. Foto: TT

Så påverkar vinterns ljusfattiga dagar människans välmående

Vintern kan upplevas som grå och deppig av många. Men hur mycket spelar ljuset in? SVT Nyheter söker reda på svaren.

Ljusintag är ett av människans grundläggande behov. Den styr vår dygnsrytm, vår aptit och indirekt vårt välmående. Men hur kommer det sig? Jerker Hetta, professor i socialpsykiatri vid Institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska institutet, förklarar.

Varför behöver vi ljus?

– Ljuset är den viktigaste informationen till den biologiska klockan. Klockan är i sin tur viktig för hur vi mår, eftersom den reglerar en massa biologiska funktioner – och indirekt hur vi mår psykiskt.

Gör ljuset oss gladare?

– De allra flesta upplever att längre dagar, med mera ljus, är förknippat med att må bättre. Ljuset har en viss aktiverande effekt på oss.

Vad händer i hjärnan när vi exponeras för ljus?

– Det finns ett system som läser av ljusmängden när ögonen exponeras för ljus och som ger en signal till det område i hjärnan som styr hormonutsöndring, humör och aptit. Melatonin är ett speciellt hormon som utsöndras i mörker och när vi sover. Ljuset gör att utsöndringen av melatonin avstannar.

Cirka tre procent av befolkningen lider av så kallad årstidsbunden depression. Vad är det för något?

– Upplevd trötthet, och en önskan om mer sömn. Till exempel kommer du inte upp på morgonen. Din sömn är rubbad, du känner ett sug efter socker och kolhydrater och du känner dig sänkt. 

Hur vet man om man lider av årstidsbunden depression?

– Lidande är subjektivt. Somliga är väldigt känsliga, medan andra har större motståndskraft. Fungerar man i sin vardag är det troligen ingen depression. Men om man känner att allting är motigt, och om det går att peka på vissa funktioner som slås ut – då kan det handla om en depression.

Är människan skapt för att klara av Sveriges ljusfattiga månader?

– Inte primärt, men vi har en god förmåga att anpassa oss. Man inrättar tillvaron på ett annorlunda sätt. Man kvicknar till när solen kommer fram, vi har mer artificellt ljus. Men ljus på fel tid kan ge en rubbning

I brist på ljus, vad kan man göra för att hålla hoppet uppe?

– Ordna så att du har ordentligt ljus på morgonen. När du tänder aktiverar du hjärnan. Var ute på dagen. Använd dig av hjälpmedel, ljuslampor och arrangemang. Få tillräckligt med sömn. Sök vård om du misstänker att du lider av depression.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer