Skulle man för distanseringens skull låta mellansätet vara ledigt försvinner en tredjedel av de potentiella biljettintäkterna, och då hamnar man under den beläggningsgrad som för de flesta flygbolag krävs för att gå runt ekonomiskt. Och det skulle ändå inte räcka för att få tillräckligt avstånd. Bakom och framför dig sitter någon nästan lika nära.
Krav på ansiktsmasker
Ansiktsmaskerna, som blivit standard ombord, kan så klart göra viss skillnad om de används rätt. Och är på hela tiden, utom när du äter den inplastade maten. Om det ens serveras någon.
Och så ska du helst inte behöva gå på toa för att slippa onödig kontakt med andra, eller vidröra onödiga ytor. Glöm sen att stressa ut ur kabinen när ni landat, det får ju inte bli kö i mittgången. Är du inte först ut, så satsa på att bli sist!
Luftcirkulationen i kabinen
Flygbolagen själva lyfter fram kabinens luftreningssystem för att lugna oron. De påpekar att moderna filter tar bort nästan alla bakterier och virus som kan finnas i luften.
De borde också förklara för passagerare hur luften cirkuleras ombord: i begränsade sektioner, uppifrån och ned. Därför är det en fördel om man har på luftutblåset ovanför. Då trycks virusdroppar snabbare ned mot golvet i stället för att hinna ta sig någon sätesrad bort.
Extra rengöring
Extra rengöring av ytor ombord och på flygplatserna kan göra stor skillnad. Det som gjort flygplatser till riktiga pandemibovar är bristande hygien. Enligt tidigare mätningar hade bara var femte resenär rena händer, och på hälften av alla plastbackar vid security fanns det bakterier eller virus.
Säkerheten i luften börjar vid handfatet på toaletten nere på marken.