På kort sikt innebär konkursen ingen större förändring, vare sig för återförsäljare eller för Saab-ägare. Det lugnande beskedet levererade Saabs återförsäljarförening i dag.
-De som är Saab-ägare i dag behöver inte känna någon större oro. De är våra kunder och vi måste försöka se till att de är fortsatt nöjda, både i den bil de sitter i och när de ska köpa något nytt ska de tycka att vi är bra leverantörer, säger vd Peter Hallberg.
”Fungerar på ett vettigt sätt”
Han berättar att man haft med i korten att Saab kunde gå omkull. Och återförsäljarna känner sig tämligen trygga när det gäller garantier och reservdelar framöver.
-Vi tror oss veta att det kommer att fungera på ett vettigt sätt. Vi har inte sålt några bilar på sista tiden så där blir det ingen skillnad. Däremot hoppas vi, och tror, att försörjningen av reservdelar ska bli bättre efter konkurs då en del av leverantörerna har använt reservdelsbolaget som gisslan och kanske inte levererat in, säger Per Hallberg.
Ana i Trollhättan, som under många år varit världens största Saab-handlare, räknar stenhårt med att fortsätta att serva kunderna.
-Vi har bilar kvar att handla med och vi kommer att bedriva Saab-verksamhet i många ytterligare år med service och reparationer, säger vd Joachim Lind.
TT