Saab satsar på Latinamerika

Uppdaterad
Publicerad

Nu satsar Saab Automobile på Latinamerika, en kontinent Saab inte tidigare varit representerad på.

Med hjälp av en amerikansk konsultfirma söker Saab nu rätt partners i Brasilien, Argentina och Mexiko, tre folkrika länder med totalt närmare 350 miljoner invånare.

-Det är en del av vår expansion. Nu är det dags för oss. De här tre länderna är väldigt intressanta för Saab. Brasilien är en enorm marknad som dessutom kör mycket på etanol, säger Saabs informationsdirektör Eric Geers till tidningen TTELA.

I Mexiko tillverkar Saab redan den nya 9-4 X som utvecklades under tiden med GM som ägare.

Som affärspartners letar Saab efter bolag som ska importera bilar och reservdelar till respektive land. Partnern ska bygga upp ett nationellt nätverk av återförsäljare och hjälpa till med marknadsföring, skriver tidningen.

Inom tre månader hoppas Saab att man ska ha funnit sina partners och Eric Geers tror att bilförsäljningen ska kunna vara igång under 2011.

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.