De senaste åren har varit omvälvande för Saab. För något år sedan var det många som förutspådde det svenska flaggskeppets död.
Nu slår sig biltillverkaren för bröstet med en ny stolthet: Snabbåket Phoenix.
-Här har vi tagit ut svängarna, säger vd Jan Åke Jonsson.
Men under skalet finns färdig teknik som ska sitta i Saabs nya 9-3.
Givetvis är namnet på konceptbilen en blinkning till vad Saab har gått igenom. Saabs ledning ser sig som fågel Fenix och kan inte nog lyfta fram vilken bedrift det är att ha klarat första året.
-Wow, vad vi har gjort mycket, säger Jan Åke Jonsson.
Tillsammans med chefsdesigner Jason Castriota och styrelseordförande Victor Muller drog han av täckelset till den nya konceptbilen.
Bakom podiet, där alla andra hade fått flytta på sig, stod den ryske finansmannen Vladimir Antonov. En signal att han är på väg in i Saabvärmen kanske.
Han ska köpa Spykers sportbilsverksamhet och vill själv gärna bli delägare i Saab – ivrigt påhejad av vännen Victor Muller.
Konceptbilen är nye chefsdesigner Jason Castriotas första Saabskapelse.
-Det handlar om att tänja fantasin. Det är en signal om framtidstro. Vi vill visa att vi som litet oberoende bolag kan ta ut svängarna, säger Jan Åke Jonsson.
Från konceptbilen
Enligt Mats Fägerhag, teknisk chef på Saab, kommer den nya 9-3, som ska börja byggas i oktober nästa år, att plocka mycket från konceptbilen.
-Mer än du tror, säger han.
Det handlar bland annat om plattform, bakaxel, elektrisk fyrhjulsdrift och underhållningssystem. Bilen är körklar och testas i Norrland.
Eftersom 9-3 är den bil som Saab säljer mest av finns det stora förväntningar på den nya modellen.
Redan i år bedömer Saabledningen att man ska få ut 80.000 bilar, mot knappt 30.000 i fjol. Om det ska bli verklighet krävs det enligt Jonsson ett andra skift i Trollhättefabriken.
Men han passar på frågan när det kan bli. I höstas var han säker på att det skulle bli i början av det här året.
Lärt läxan
-Då var vi övertygade om att volymerna skulle öka snabbare. Nu har vi lärt oss läxan. Vi följer marknaden och ökar när tiden är rätt, säger han.
Siffrorna för Sverige i februari visade att Saab gick upp 35 procent jämfört med samma månad förra året. 707 Saabar registrerades. Men nya 9-5 Sedan, som lanserades i somras, hamnar först på 44:e plats i säljlistan hittills i år.
Faktum är att det såldes fler av den 13 år gamla Saab 9-5 under februari i fjol än av den nya i år. Februari 2010 registrerades 188 nya 9-5 mot 137 i år, en minskning med 27 procent.
-Då hade vi Sportkombin också så det går inte att jämföra med nu när vi bara har den nya sedanen. Sedanmodellen brukar stå för bara runt 20 procent av försäljningen, säger Jan Åke Jonsson.
TT